Sos.ant. - instituttrapport 2005 vår

Instituttsledelsens vurderinger

Praktisk gjennomføring

Institutt og faglærere er fornøyd med den praktiske gjennomføringen av de evaluerte emner.

Strykprosent og frafall

På evaluerte BA-emner ligger eksamensframmøtet på mellom 73 og 80%, mens strykprosenten er på 6-12%. På evaluerte MA-emner er frammøtet betydelig større (94-100%) og strykprosenten mindre (0-7%).

Karakterfordeling

Tre av de evaluerte BA-emner har snittkarakter C, mens ett emne har B. Ett av de to MA-emnene har også snittkarakter C, mens det andre kurset skiller seg ut med eksepsjonelt gode karakterer: A som snittkarakter.

Ressurstilgang

Gitt at ordningen med umiddelbar teknisk bistand ved problemer i auditoriene fungerer, bedømmes rammebetingelser for undervisning som tilfredsstillende. 

Kommentar til studentevalueringene

Svarprosenten på studentevalueringer er gjennomgående svært lav (ca. 20%) og derfor neppe dekkende for studentkullenes synspunkter. De studenter som responderer er jevnt over godt fornøyd med både det faglige innholdet i og den pedagogiske kvaliteten på undervisningen.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Dette fungerer tilfredsstillende.

Tilgang til relevant litteratur

Det er visse problemer med å få et korrekt antall kompendier/pensumbøker fra Studia til riktig tid. Ellers fungerer framskaffelsen av relevant litteratur tilfredsstillende.

Instituttsledelsens samlede vurderinger,
inkl. forslag til forbedringer

I det store og det hele fungerer opplegget tilfredsstillende, og tilbakemeldingene fra studenter er overveiende positive. Instituttet vil nå prøve ut to tiltak som forhåpentligvis innebærer pedagogiske forbedringer: i) en tutorordning for nye BA-studenter som forhåpentligvis kan bidra til å redusere frafallet i første del av studiet, og ii) en tettere integrasjon av forelesninger og seminarer på BA-nivå gjennom at seminarledere følger forelesninger. I tillegg er det gjennomført en teknisk renovasjon av instituttets seminarrom (hvor undervisningen på MA-nivå foregår) for å lette bruken av multimedia i undervisningen.