Geografi - instituttrapport 2005 vår

Instituttsledelsens vurderinger

Praktisk gjennomføring

De fleste kursene bruker forelesningsformen, ofte kombinert med seminarer og/eller kollokvier, men feltkursene mest som seminar i forkant pluss intensiv veiledning i felt og etter felt.

Strykprosent og frafall

Stryk: 4, 3, , 0, 0, 0 %. Frafall: 18, 11, 33, 11, 36 % I realiteten er frafallet mindre enn tallene indikerer da noen av studentene som registrerer seg på kursene, ikke deltar når det kommer til stykke. Av de som er aktive på kursene, men som ikke tok eksamen, har flere meldt at de kommer igjen til neste semester.

Karakterfordeling

A: 0-12 %, B: 15-50 %, C: 33-56 %, D: 11-27 %, E: 0-12 %, F: 0 %.

Ressurstilgang

Har stort sett fungert bra. På ett av kursene var det problemer med dobbeltbooking av auditoriet. 

Kommentar til studentevalueringene

Studentenes kommentarer er nyttige og kan bidra til at kurset forbedres. De to feltkursene fikk begge rosende omtale, men studentene ønsker mer informasjon under forberedelsene før feltkurset. Dette er en oppfordring til faglærerne, men det stiller også krav til studentene at de er til stede når viktig informasjon gis. Mye kan legges på studentportalen, men bare som et supplement til tilstedeværelse og kontakt med faglærerne.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Alle studieplanene ligger på nettet, studentene får lett tak i pensumlistene og informasjon blir gitt på informasjonsmøtene, underveis på studentportalen og fra faglærerne direkte.

Tilgang til relevant litteratur

Pensum er lett tilgjengelig via Studia. I tillegg får studentene info om støttelitteratur som finnes på UBB eller på instituttet (tidligere semesteroppgaver osv.).

Instituttsledelsens samlede vurderinger,
inkl. forslag til forbedringer

Faglærerne gir uttrykk for at kursene fungerer bra, noen vil gjøre justeringer på pensum og/eller undervisningsopplegg til neste gang. Forberedelsene til feltkurs er et kritisk punkt. Her blir det gjort mye bra fra faglærernes side, men gode opplegg kan sikkert bli enda bedre. Studentene må være mer systematisk til stede der og når informasjon gis.