IKP - instituttrapport 2005 vår

Instituttsledelsens vurderinger

Praktisk gjennomføring

Både forelesere og studenter påpeker at de fleste undervisningsrommene er for små i forhold til antall studenter. På de fleste obligatoriske forelesningene er det i tillegg til kullet med studenter fra tidligere kull som skal ta igjen undervisning. 

To av undervisningsrommene mangler tilfredsstillende AV-utstyr.

Strykprosent og frafall



Karakterfordeling

På kurset PSYK 344 Psykiatri og psykopatologi var det en av 41 som ikke besto eksamen.

Alle innleverte essay, som er en del av godkjenningen av kursene i Allmenne kliniske emner, fikk karakteren bestått. 

Ressurstilgang



Kommentar til studentevalueringene

Noen av kursene er evaluert gjennom en skriftlig rapport som omfatter evaluering av kursets innhold og form, om kurset samsvarer med kursbeskrivelse, samt hvilke forandringer de anser som nødvendige. I tillegg har undervisningsansvarlig et møte med de tillitsvalgte på 6.og 7.semester for utdyping av de skriftlige rapportene og for tilbakemeldinger på kursene som ikke er evaluert skriftlig.  

I avsnittene under følger sammendrag av skriftlige evalueringsrapporter og evalueringsmøter med de tillitsvalgte for kurs holdt ved IKP høsten 2004.  I tillegg har fire av seks forelesere på PSYK 361 Kartleggingsmetoder i klinisk psykologi vurdert ulike sider ved gjennomføring av kurset.

I tillegg til evaluering av det enkelte kurs framhever studentene på 6.semester at undervisningen ved IKP er svært godt organisert og de opplever seg godt ivaretatt og møtt når de ber om informasjon. Et samlet kull er tilfreds med veiledningen gitt i de ulike internpraksisgruppene.  

Vi gjør oppmerksom på at evaluerte kurs omfatter flere enn angitt i rulleringsplan for emnerapportering. Fra høste 2005 vil IKP følge oppsatt plan og starte med emner i Gruppe 1.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Informasjon om faglig innhold, spesifikke læringsmål og vurdering/godkjenning er beskrevet i Studiehåndboken og i en skriftlig oversikt kalt Undervisningsplaner og pensumliste for klinisk psykologi som bli ajourført hvert semester.  

Informasjon om kurs inne Spesielle anvendte emner er i Studiehåndboken gitt ens beskrivelse under faglig innhold og har liten informasjonsverdi for studentene. Til neste revidering av Studiehåndboken har IKP laget nye beskrivelser av det faglige innholdet til disse kursene og til andre kurs i behov for revidering.  

Tilgang til relevant litteratur



Instituttsledelsens samlede vurderinger,
inkl. forslag til forbedringer

Studentevalueringene av de ulike kursene innenfor emnene er jevnt over gode. For de fleste kurs vurderer studentene innhold og form i samsvar med kursbeskrivelsene. 
Imidlertid varierer evalueringsrapportene, både skriftlig og muntlig, i omfang og grundighet. Selv om kursevalueringene har vært diskutert på kullene, kan det virke noe tilfeldig hva som blir tilbakemeldt. Undertegne vil derfor ta et initiativ for å diskutere og forbedre evalueringsprosedyrene ved instituttet.   

Tiltak:
•	I evalueringen av flere kurs gir studentene uttrykk for at forelesningen blir gjentakelser av kjent kunnskap.  Faglærerne erkjenner overlapping med tidligere gitte kurs, men følger studieplan og gir uttrykk for i sine skriftlige og muntlige kommentarer at studentene har mindre kunnskaper enn det som påberopes i evalueringene. 
           IKP vil ved oppstart av høstsemesteret ta et initiativ for sammen med 
           faglærerne å drøfte eventuelle endringer.                   
•	Faglærerne på kurs i kartleggingsmetoder vil samkjøre sine forelesninger bedre for å unngå samme introduksjon.   
•	Ansvarlig for undervisningen på kurset i psykiatri vil vurdere å supplere pensum med aktuelle artikler.