MAPS-PEDIK - studieprogramrapport 2005 vår

Studieprogramleders vurderinger

Praktisk gjennomføring

Den IKT baserte masteren er organisert som et deltidsstudium og studentene tar en modul i semesteret. Normert studietid er fire år (åtte semester), og kursdelen tar to år (fire semester). 
9 studenter fra kull 1 har allerede levert masteroppgaven før normert tid, og våren 2005 var 6 studenter fra kull 1 i avslutningsfasen av masteroppgaven. Disse har hovedsakelig fått veiledning på nettet/pr e-post og telefon av sine veiledere, noe som har fungert bra. 
Kull 2 har vårsemesteret 2005 hatt fordypningsseminar, som er kursdelens siste modul. Seminaret er en fordypning i litteratur med relevans for studentenes masteroppgave. Studentene har fått arbeidsoppgaver og kommentarer fra veiledere, samt diskutert og kommentert hverandres arbeid ved hjelp av læringsplattformen LUVIT. Eksamensform har vært faglig artikkel, som er skrevet med utgangspunkt i litteratur- og teoristudiene fra seminaret. 

Strykprosent og frafall

Kull 1: I løpet av vårsemesteret leverte 4 studenter sin masteroppgave. Dermed har 13 av 15 studenter fullfurt mastergrad på normert tid. De to siste studentene skal levere i høstsemesteret 2005.
Kull 2: En av 23 studenter strøk på eksamen våren 2005
Ingen studenter har falt fra i løpet av semesteret og alle har en tilfredsstillende progresjon.

Karakterfordeling

Kull 1: to av masteroppgavene fikk A og to oppgaver fikk karakteren B
Kull 2: karakterene på eksamensbesvarelsen var normalfordelt(se også FS-rapport)

Ressurstilgang

Fagmiljøet er lite og sårbart. Vi har god erfaring med å bruke stipendiater og eksterne i b-stillinger som veiledere, men det er mange midlertidig ansatte knyttet til studiet. Det er behov for å styrke staben med en faglig førstestilling som kan ha et overordnet faglig ansvar for studiet og sikre stabilitet og kontinuitet.

Kommentar til studentevalueringene

Evalueringen har vært gjennomført elektronisk. Oppsummert er studentene meget godt fornøyd. De innvendingene de kommer med blir løpende vurdert og fulgt opp når det er mulig. Seksjonen har innarbeidede rutiner for evaluering, både ekstern evaluering og løpende studentevalueringer.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Dette har fungert meget godt. Administrativt personale gjør en ryddig og helt nødvendig jobb for å informere studenter og formidle kontakt. Også faglig ansatte er lett tilgjengelig for studentene via læringsplattformen og pr e-post.

Tilgang til relevant litteratur

Biblioteket gjør en veldig god jobb, er oppsøkende og flinke til å tilrettelegge, noe som har vært særlig nyttig for IKT-studentene som ikke har den fysiske nærheten til Universitetet. 

Studieprogramleders samlede vurderinger,
inkl. forslag til forbedringer

Det vil bli viktig for programutvalget å se det nye bachelorprogrammet i sammenheng med det etablerte masterprogrammet og sikre sammenheng og progresjon. Hele masterstudiet vektlegger "skriving for å lære". Et utvalg har sett på "skriving på bachelor" i forhold til "skriving på master", med tanke på å få en god progresjon. Vi har en utfordring i det å ta i bruk mer engelskspråklig litteratur, med tanke på utveksling og utarbeidelse av engelskspråklige moduler. Dette arbeidet er initiert. Vurderer også nye former for vurdering, for eksempel av masteroppgaven.