EXFAC00AS - emnerapport 2005 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Orienteringsmøte, påmelding og introduksjonsforelesning fant sted i uke 33. Totalt 611 studenter meldte seg på emnet. I perioden uke 34-37 ble studentene gitt lærerstyrt undervisning i grupper på maksimalt 32 studenter. 20 grupper, hvorav 19 var ordinære undervisningsgrupper og 1 var en ren internettgruppe, ble opprettet, og totalt 16 lærere (inklusive koordinator) underviste og veiledet studentene. Internettseminaret KARK ble brukt til all oppgaveinnlevering og veiledning. Studentene fikk tilbud om opplæring i KARK i uke 34. Studentene leverer to obligatoriske utkast og eksamensinnlevering av en og samme oppgave. Dato for eksamensinnlevering var mandag 26. september. I uke 38 fikk alle studentene tilbud om kurs i kildesøk og kildekritikk ved UB. Sensuren falt mandag 24. oktober. Det var ingen klagesaker. Lærergruppen hadde fire møter i undervisningsperioden.

Strykprosent og frafall

FRAFALL:
Antall påmeldte var 611. Ved første obligatoriske oppgaveinnlevering uteble 27 studenter (forfallsprosent: 4,1 %). Ved andre obligatoriske innlevering mistet vi 14 studenter til (forfallsprosent 6,7 %). Ved eksamensinnlevering var det ytterligere 19 studenter som ikke leverte. Totalt frafall høsten 2005 blir dermed 60 studenter eller 9,8 % av antall påmeldte (611). Denne frafallsprosenten er den laveste man noen gang har observert ved emnet siden oppstart høsten 2000.
STRYKPROSENT:
Av de 551 som framstilte seg til eksamen (dvs. som leverte to obligatoriske utkast, samt eksamensinnlevering) var det bare 4 som strøk, og strykprosenten blir dermed på 0,7 %. Dette er den laveste strykprosenten man noensinne har observert ved emnet.
Både den lave stryk- og forfallsprosenten kan trolig forklares gjennom enda tettere oppfølging av studentene underveis. Etter innlevering av de obligatoriske utkastene ble studenter som leverte arbeid som ikke tilfredstilte visse minstekrav bedt om å levere utkastet på nytt.

Karakterfordeling

Karakterfordelingen blant de 551 som hadde oppfylt arbeidskravene og som leverte endelig versjon av oppgaven var som følger:
A: 3,4 % (19 av 551 studenter)
B: 24,7 % (151 av 551 studenter)
C: 46,6 % (257 av 551 studenter)
D: 18,9 % (104 av 551 studenter)
E: 2,9 % (16 av 551 studenter)
F: 0,7 % (4 av 551 studenter)
 






Studieinformasjon og dokumentasjon

Studentene blir informert om Akademisk skriving og førstesemesterstudiet som helhet via en egen informasjonsbrosjyre. Etterhvert som studenten tar i bruk Studentportalen og KARK, vil de også finne mye informasjon her. Vi har erfart at studenter i vekslende grad holder seg oppdatert på MiSide, og at de heller ikke leser e-post fra studentkontoen jevnlig. Dette fører noen ganger til at viktig informasjon ikke når fram. 

Tilgang til relevant litteratur

Emnet Akademisk skriving har ikke pensum i tradisjonell forstand, og baserer seg på de to egenproduserte kompendiene "Tekstsamling" og "Metodehefe". Disse blir trykt og distribuert av Studia. Samarbeidet med Studia fungerer svært godt. Høsten 2005 gikk man ikke på noe tidspunkt tom for undervisningsmateriell, men det oppstod noen misforståelser rundt hvilken dokumentasjon studentene må levere for å ha rett til å kjøpe disse kompendiene.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Akademisk skriving er et svært ressurskrevende emne. Som nevnt ovenfor var 19 ordinære undervisningsgrupper i sving i høst. Disse teller maksimalt 32 studenter, og en vellykket gruppesamling er avhengig av at romsituasjonen er god; dvs. at man har et baserom og to grupperom til disposisjon. Ved Akademisk skriving tas nemlig varierende arbeidsformer i bruk under de totalt fem tre timers lange gruppesamlingene. Når det gjelder tidspunkt for undervisningen, har vi pleid å tilby en kveldsgruppe med undervisning fra 17-20, men ellers går alle undervisningsgrupper innen normalarbeidstiden.
I forkant av høstsemesteret 2005 opplevde vi at det var svært vanskelig å få tilgang til de lokalene vi hadde behov for. Vi ble for eksempel tilbudt å ha baserom på Sydneshaugen skole og grupperom på Dragefjellet for en og samme gruppe. Dette lar seg ikke gjennomføre!  Det nye rombookingssystemet oppleves som rigid. Timeplanen var klar først like før semesterstart, og vi ble tvunget til å velge en rekke løsninger vi ikke selv gikk inn for. Blant annet måtte hele tre grupper ha sin undervisning lagt til kveldstid. Dette viste det seg  at både studenter og lærere ble svært misfornøyde med. På grunn av plassproblemene ved UiB måtte også koordinators introduksjonsforelesning, som alltid må holdes to ganger i høstsemesteret pga stor studentmasse, repeteres i løpet av en og samme dag. Det er ikke særlig gunstig for en og samme person å måtte forelese totalt seks timer nærmest sammenhengende til et stort auditorium med ferske studenter. Vi henstiller de ansvarlige for romsituasjonen ved UiB og rombookingssystemet om å ta hensyn til disse kommentarene. 

Andre forhold

For øvrig er rammevilkårene tilfredstillende. Administrative rutiner er innarbeidet og budsjettestimatene stemmer godt i forhold til den studentmassen emnet mottar.

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Det ble i høst gjennomført såkalt "underveisevaluering" ved hele førstesemesterstudiet. Administrativ leder Tale Vik koordinerte dette.
Ved Akademisk skriving ble det bare en evaluering, fordi emnet er det første studentene tar og fordi kurset går over så få uker. Alle grupper måtte utnevne tillitsstudenter, og disse ga uttrykk for gruppenes syn på faglige og organisatoriske forhold ved et evalueringsmøte fredag 30. september. Møtet ble ledet av fagansvarlig. Administrativ leder Tale Vik var også til stede, og Rebekka Nistad skrev referat. Dette referatet er tilgjengelig hos Nistad og Vik.

Oppsummering av innspill

Studentene evaluerer i all hovedsak enmet Akademisk skriving positivt.
Det kom en del kritiske merknader til kompendiet Metodehefte, og disse vil bli tatt hensyn til i den videre bearbeidelsen av dette. Studentene melde også fra om at opplæringen i KARK dels var overflødig, noe som fører til at opplæringen blir forenklet fra og med kommende semester.

Ev. underveistiltak

Alt gikk som planlagt.

Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Emnet Akademisk skriving er velfungerende både faglig og organisatorisk. Både studenter og lærere er i all hovedsak svært fornøyde. Emnet blir likevel løpende oppdatert. I forkant av kommende semester vil begge kompendiene revideres. Fagansvarlig takker alle samarbeidspartnere, lærere og studenter for en flott innsats høsten 2005!