KJEM110 - emnerapport 2005 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Undervisningen ble gitt som forelesninger (40 t) og kollokvier (30 t pr. gruppe). I tillegg ble det gjennomført et laboraboratoriekurs med 5 øvelser over 5 uker. Det ble gitt 2 timers laboratorieforelesninger i tilknytning til hver øvelse, i alt 10 timer. Laboratoriekurset ble gjennomført de fire første dagene i uken, men annenhver uke. Dette forlenger kursperioden, men gir en jevnere arbeidsbelastning og studentene får god tid til journalskriving. I tillegg blir det godt samsvar mellom tema i forelesningene og øvelsene på laboratoriekurset. Vårsemesteret er relativt langt og med eksamensdato 13. juni, gir dette en rimelig god tid til gjennomføringen av emnet selv om pensum er omfattende. 

Fremmøtet på kollokviene var dårlig, slik at tilbudet ble redusert i løpet av semesteret.  Fremmøtet på forelesningene var derimot godt, over 60% har fulgt mer enn 75% av forelesningene. Fremmøtet var også godt på labforelesningene hvor øvelsene ble grundig gjennomgått for å spare tid på laboratoriet, og for å lette arbeidet med føring av laboratoriejournalene.

Emnet inneholder også en obligatorisk innleveringsoppgave som ble gjennomført i slutten av februar, og en midtsemestereksamen i midten av april basert på flervalgsprøver over 2 timer. Disse ble gjennomført uten problemer. Læringsutbyttet for midtsemestereksamen oppfattes klart som større enn for innleveringsoppgaven.

Strykprosent og frafall

Tilsammen for KJEM110 og FARM110 ble det tatt opp 113 studenter til labkurset og 104 fullførte. Tilsammen 113 studenter gjennomførte midtsemestereksamen. 143 studenter var meldt til eksamen og 118 møtte. 102 besto eksamen. Det gir en strykeprosent på 14%.

Karakterfordeling

Antall studenter på de to emnene i parentes:
KJEM110: A(6), B(10), C(26), D(23), E(21)
FARM110: A(2), B(4), C(5), D(2), E(3)
Dette gir snittkarakter C for begge emner. Karakterene beregnes som et vektet middel av midtsemestereksamen (30%) og avsluttende eksamen (70%). 

Studieinformasjon og dokumentasjon

Studentportalen ble benyttet i stor grad til faktaopplysninger og løpende informasjon. Alle kollokvie- og eksamensoppgaver, samt fasit til disse ble også lagt ut der. Informasjon ble også gitt på forelesningene og ved oppslag. I tillegg ble spørsmål og henvendelser besvart på e-post. Det er imidlertid en ulempe at ikke faglærer kan oppdatere kalenderinformasjonen.

Tilgang til relevant litteratur

Det var tilløp til krise da det ved studiestart kom melding fra Studia om at pensumboken var utsolgt fra forlaget. Etter forhandlinger med forlaget, ble lærebøker flyfraktet fra USA i løpet av kort tid. Studia tilbyr også andre andre lærebøker og hjelpebøker. Laboratorieheftet ble også solgt gjennom Studia. Det vurderes nå å la studentene få tilgang til oppdaterte versjoner på Mi side.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Auditorium 1 er blitt oppgradert og fungerer godt. Det gjelder også det audiovisuelle utstyret bortsett fra overhead fremviseren. Den er gammel og nedslitt og bør skiftes ut. Studentene opplever det som en fordel at både lysark, tavle og prosjektør kan brukes i undervisningen.

Laboratoriesalene har maksimalt plass til 24 studenter, men det gir vanskelige arbeidsforhold med så mange. I vårsemesteret ble studentene fordelt slik at ingen gruppe var større enn 20 studenter. Men det er vanskelig å finne plass til alle uten at det kolliderer med annen undervisning.

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Det ble gjennomført nettbasert evaluering. Dette fungerer bra, bortsett fra at det er få studenter som svarer. I dette emnet var det bare svar fra 51 studenter, altså godt under halvparten. Tidligere år har evalueringen blitt gjennomført i forbindelse med avslutningen av laboratoriekurset. Dette ga mye høyere svarprosent.

Oppsummering av innspill

Studentene gir svært god tilbakemelding på forelesningene og rapporterer at læringsutbyttet er stort. Gjennomføringen av laboratoriekurset får også god kritikk med ros av labpersonalet for vennlighet og hjelpsomhet. Det samme gjelder kollokvielederne, selv om bare et fåtall av studentene følger kollokviene. Studentene oppfatter laboratoriekurset som arbeidskrevende og bruker i snitt like lang tid på journalføring som på selve øvelsen.

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Emnet ser ut til å fungere godt. Den totale arbeidsmengden i emnet synes også å være passe eller litt for stor i forhold til 10 stp. I samarbeid med faglærer for emnet i høstsemesteret vil omfanget av pensum og laboratoriekurset bli vurdert på nytt.

Studentene opplever generelt det totale arbeidsprsset som stort, særlig når flere fag med laboratoriekurs blir tatt samtidig. Tre emner pr. semester med flere obligatoriske aktiviteter og eksamen underveis er med på å forsterke dette inntrykket. Dette tidspresset synes i første rekke å gå ut over kollokviene, som enten oppfattes som minst viktig eller noe som kan gjøres på egenhånd. Det vil derfor være viktig at instituttets undervisning i vårsemesteret blir enda bedre koordinert, slik at arbeidsmengden blir mest mulig jevnt fordelt utover i semesteret.