KJEM131 - emnerapport 2005 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Kurset/ene) ble gjennomført etter planen.  Økningen fra ca 60 studenter i fjor til ca 90 studenter i år ble gjennomført ved tilføring av en ekstra undervisningsassistent, sånn at det var  lab.kurs 5 dager i uken.  Kurs hver dag gir en betydelig belasting på ingeniøren, og 100 studenter må regnes som et absolutt maksimum.  ”Prosjekt-uken” i mai er en særlig utfordring med så mange studenter, men gjennomføringen ble totalt sett OK. 

Strykprosent og frafall

Dette er et praktisk kurs, hvor hovedkravet er at øvelsene gjennomføres.  Frafall av ca. 10 studenter tidlig i kurset er som forventet.  Ingen av dem som gjennomførte kurset strøk når delkarakterene ble summert.  

Karakterfordeling

Snittet ligger på en dårlig B for KJEM 131 og en middels B for FARM 131.  Dette synes rimelig på et laboratoriekurs hvor studentene får tilbakemelding og mulighet til å forbedre journaler fortløpende i kurset.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Studentene er jevnt over godt informert om hva som skal gjøres når de kommer på laboratoriet.  En del av den praktiske informasjonen utlevert på laboratoriet kan forbederes å gjøres mer presis.

Tilgang til relevant litteratur

All litteratur i pensum foreligger i lærebøker.  Til prosjektarbeidet har mange studenter utnyttet informasjon på nettet med godt utbytte.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Lokalene og laboratorieutstyret er egnet og helt tilstrekkelig i forhold til kursinnholdet.

Andre forhold

Kursets kvalitet og gjennomføring er helt avhengig av at bemanningen kan holdes på et tilstrekkelig nivå, slik det ble gjort i år.

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Gjennomføringen er OK, men svarprosenten er noe for lav (55 svar fra 89 studenter) til at jeg er sikker på det ikke er selektivitet i utvalget.  Kanskje er det de interesserte og fornøyde studentene som svarer?

Oppsummering av innspill

Studentenes hovedbekymring er at journalskrivingen tar for lang tid.  Ellers synes de å være rimelig godt fornøyd med opplegget. I tilleg er det særlig noen av FARM-studentene klager over mangel på tid til å notere fra transparenter i forelesningen. 

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Dette er et undervisnings-intensivt laboratoriekurs, som krever mye ressurser fra instituttet men til gjengjeld fungerer brukbart som basis for videre laboratoriearbeid og motivering til videre kjemistudier for en betydelig del av studentene.  Kurset er utfordrende for studenter som har liten erfaring i praktisk arbeid og vitenskapelig rapportskriving.  Forbedring av opplæringen i rapportskriving vil bli et satsingsområde videre, siden dette er et tydelig behov og reduksjon i kravene her bare vil overføre problemet til videregående kurs. Jeg vil videre forsøke å kommunisere enda tydeligere at intensjonen på forelesningen er at studentene skal forholde seg til boken, slik at det ikke er nødvendig å notere momenter som er en direkte gjengivelse av stoff fra læreboken.