Fil.inst. - instituttrapport 2004 høst

Instituttsledelsens vurderinger

Praktisk gjennomføring

FIL104: Forelesninger og kollokvier har fungert bra. Resultatene er gode (ingen stryk, B som gjennomsnittskarakter – se ellers generell merknad om forholdet mellom oppmeldte og møtte studenter). Pensum var kanskje i vanskeligste laget; man bør prøve å finne noe enklere tekster. Så langt synes det ikke å være noen god grunn til å forlate opplegget med to lærere som står for hver sin hoveddel av pensum. Også eksamensformen, en ukes hjemmeeksamen med muntlig fungerte bra.


FILE201:De fleste studenten kommer fra andre fag enn Filosofi: Kunsthistorie, Litteraturvitenskap. Teatervitenskap, Arkitekthøyskolen og Griegakademiet. Dette stiller særlige krav til opplegg og undervisning. Pensum og undervisningsopplegg var nytt høsten 2004; forelesningene ble doblet i antall. I utgangspunktet hadde man et opplegg med fellesveiledninger, men dette fungerte mindre bra på grunn av mangelfull forberedelse fra studentenes side, og er nå blitt droppet. Resultatene var bra, med B som gjennomsnittskarakter. Også på dette emnet er de en diskrepans mellom oppmeldte og ”møtte” studenter. Eksamen besto i dette tilfellet av en veiledet semesteroppgave; denne har åpenbart fungert bra. Generelt må opplegget for, og avviklingen av FIlE102 i høstsemesteret 2004 karakteriseres som vellykket.

Strykprosent og frafall



Karakterfordeling



Ressurstilgang



Kommentar til studentevalueringene

Inkludert i omtalen av praktisk gjennomføring.

Studieinformasjon og dokumentasjon



Tilgang til relevant litteratur

Studia + at det er blitt lagt ut lenker til relevante tekster på nettet.

Instituttsledelsens samlede vurderinger,
inkl. forslag til forbedringer

Oppsummerende kommentar: Både studentenes (med unntak av FILE102) og faglærernes evalueringer av opplegg og gjennomføring av de emnene som har vært gjort til gjenstand for evaluering peker nokså entydig i retning av at gjennomføringen av kursene har vært rimelig vellykket. Dette bestyrkes også av eksamensresultatene. Det er klare avvik mellom oppmeldte og møtte studenter til eksamen; men det er så langt ingen grunn til å tro at dette skyldes forhold ved pensa eller undervisningsopplegg. Det kan like gjerne bunne i at noen studenter ”overoppmelder” seg, i den betydning at de ikke har tilstrekklig klare hensikter med hensyn på hvilke fag de egentlig vil komme stil å studere.