KJEM243 - emnerapport 2005 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Ingen problemer. Bra fremmøte.

Strykprosent og frafall

Ingen stryk og relativt gode karakterer (3B, 1C og 1D). En student utsatte eksamen til H-05 av personlige årsaker, ikke av faglige.  Der var ingen frafall.

Karakterfordeling

Ingen stryk og relativt gode karakterer (3B, 1C og 1D). En student utsatte eksamen til H-05 av personlige årsaker, ikke av faglige.  Der var ingen frafall.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Her må bedre informasjon om krav til forkunnskaper foreligge, særlig innen organisk og fysikalsk kjemi.

Tilgang til relevant litteratur

Den anvendte læreboken ble godt mottatt.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Nødvendig utstyr var for hånden men Rom 3069 bør for ettertiden etterlates i bedre tilstand!

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Her oppstod en del problemer som skyldes en kombinasjon av studentenes forkunnskaper (meget varierende) innen spesielt organisk og fysikalsk kjemi samt et for høyt ambisjonsnivå. Derfor måtte litt uheldige  ”ad-hoc” løsninger anvendes som ikke falt heldig ut. Vi må altså få en bedre informasjon om studentenes forkunnskaper. Innen uorganisk kjemi kan dette løses ved at man leser noen B- og C-besvarelser  fra KJEM120.

Oppsummering av innspill

Få, men brukbare vurderes.

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

En nødvendig ”homogenisering” av studentenes kunnskaper innen organisk og fysikalsk kjemi er nødvendig. (Nomenklatur, struktur, reaktivitet, mekanisme osv.). Man må derfor satse mer på grunnleggende p-elementkjemi (aminer, fosfiner, sulfider osv.), gjerne på bekostning av klassiske d-elementkjemi.