PHYS102 - emnerapport 2005 vår
Faglærers vurdering av gjennomføring
Praktisk gjennomføring
Gjennomføringen var etter planen. Studentene virker engasjert, men flere burde benytte seg av regneverkstedene.
Strykprosent og frafall
Omtrent som forventet, lavere enn i det gamle grunnkurset FYS 011.
Karakterfordeling
Intet spesielt å bemerke.
Studieinformasjon og dokumentasjon
Bruker studentportalen som hovedverktøy for utveksling av informasjon som må nå ut til alle deltakerne.
Tilgang til relevant litteratur
Tilfredsstillende.
Faglærers vurdering av rammevilkårene
Lokaler og undervisningsutstyr
Det tekniske utstyret i auditorium A og B er blitt ganske godt, bortsett fra tavlebelysning som svekkes utover i semesteret (pærer kan ikke skiftes uten omfattende rigging av stillas). Auditoriene er nedslitt og mørke, men seminarrommene er gode. Mangler lokaler i umiddelbar nærhet av auditoriene for oppbevaring av demonstrasjonsutstyr, men saken er under behandling.
Andre forhold
Savner mer demonstrasjonsutstyr og timehjelp for å forberede demonstrasjoner og eventuelt enkle forsøk.
Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)
Metode - gjennomføring
Høy svarprosent, omtrent alle fremmøtte leverer svar.
Oppsummering av innspill
Kurset ser ut for å svare til studentenes forventninger. Ville sette pris på flere demonstrasjoner.
Ev. underveistiltak
Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak
Interessant utfordring å undervise et algebrabasert fysikkemne for studenter med svært variert bakgrunn.
Til neste gang: Timetallet utvides med 1 t/u ekstra til oppgavegjennomgåing i plenum. Lage en engelsk-norsk ordliste over begrep i fysikken. Forhåpentligvis flere demonstrasjoner.