Kurset har vært gjennomført med tolv forelesninger gitt av fire forelesere, med hovedtyngden på Anne-Hilde Nagel og Inger Elisabeth Haavet. Nagel/Haavet var tilstede på alle forelesningene. Forelesningene dekket en oversikt over kvinne/kjønnshistorie fra de tidligste tider til i dag, samt en teoridel (tre forelesninger). Kurset ble avsluttet med et heldags sluttseminar med inviterte innledere og film i tillegg til forelesning. Eksamen var en seks timers skoleeksamen med en større oppgave og tre småoppgaver. Ikke mappeevaluering, men kollokvietilbud og et diskusjonsforum på Kark. Studentene fikk dessuten nokså fyldig tilleggsstoff lagt ut på Karks ressurssider. Kurset var både et programtilbud fra program for kvinne- og kjønnsstudier og et instituttilbud.
Av 35 oppmeldte: 23 møtte til eksamen 22 bestod 1 strøk
A: 1 B: 5 C: 11 D: 3 E: 2
Kark ble aktivt benyttet som informasjonskanal og ressurssidene der ble benyttet til å legge ut problemstillinger for forelesningene i forkant, av og til sammendrag i etterkant, samt forelesningsdisposisjoner og en del relevant tilleggsinformasjon.
Pensum var tilgjengelig i to grunnbøker og et relativt stort kompendium. Vi hadde visse problemer med Studia mht. å få kompendiet ferdig i tide, men det løste seg relativt raskt. En del relevant tilleggslitteratur ble delt ut på forelesningene eller lagt ut på Kark, samt henvisninger til bøker/artikler og relevante nettlenker.
Undervisningsrommet (aud F) var nokså lite og trangt når det skulle brukes powerpoint og overhead . Hvis alle de påmeldte studentene hadde kommet på forelesningene ville det ikke vært sitteplasser nok. Vi benyttet filmutstyr i aud. A en gang.
Evalueringen ble foretatt i tre trinn første gang, midt i rekken og avslutningsvis. Opplegget ble forsøkt tilpasset i noen grad etter studentenes ønsker i den tidlige evalueringen. Studentene var flinke til å gi tilbakemeldinger, men det var en relativt lav svarprosent fordi bare ca. en tredjedel av de påmeldte fulgte forelesningene. Siden det var ca 2/3 av de påmeldte som møtte ved eksamen, går vi ut fra at noen av de påmeldte studentene ikke var reelle. Den tredjedelen som møtte til forelesning var svært ivrige og stabile. For å finne ut av de som ikke var til stede, ble det sendt ut et spørreskjema på mail til alle påmeldte rett før eksamen. Bortsett fra et par som hadde kollisjoner og omsorgsansvar som forklaring på manglende oppmøte, fikk vi også her bare svar fra de som allerede hadde fylt ut evalueringsskjemaene.
Hovedresultatet av evalueringen bar preg av at disse aktive studentene var ganske godt fornøyd med kurset. Det var bare et par stykker som ønsket mappeevaluering, mens resten var fornøyde med eksamensformen. Emnet ble noe kritisert for å være for vestlig preget, ønsket om mer globalt perspektiv ble fremmet av en del. Ellers ønsket studentene mer stoff og flere forelesninger i nyere historie, noen var skeptiske til teoridelen og mente det ble for vanskelig. De var veldig begeistret for sluttseminaret og ville gjerne ha et slikt i starten av kurset også. De studentene som besvarte skjemaene viste seg å være nokså modne og viderekomne. Gjennomsnittsalderen var 26 år, og de hadde gjennomsnittlig 195 studiepoeng bak seg. Noen var allerede masterstudenter som tok dette emnet i tillegg, mens de fleste andre planla å gå videre på master. Kvinneandelen var overveldende - 80-90 %.
Vi hadde valgt en langtidsoversikt på bekostning av fordypning i enkelte perioder og/eller geografisk bredde. Dette ble vi noe kritisert for av studentene. De virket mest interessert i nyere historie (etter 1500), og de ville gjerne hatt et fokus på kvinner og kjønn andre steder enn i den vestlige kulturkrets. Denne kritikken kan i noen grad møtes gjennom å henvise til andre emner, for eksempel Religion og kjønn i Midtøstens historie. Men vi følte også selv at særlig langtidsperspektivet ble litt problematisk mht. å rekke gjennom relevante emner, der særlig 18-og 1900-tallshistorien fikk litt liten tid, selv om vi hadde hele 14 forelesninger totalt. Tre av disse ble også brukt til teori og innføringsforelesning.. Vi vurderer derfor å begrense emnet til tiden etter 1500 neste gang det gies. Hvorvidt vi også skulle trekke inn globalperspektivet er mer usikkert, og vi tenker vel kanskje helst at det evt burde utvikles nye emner der og ellers henvises til tilbudet ved SKOK i Gender and development, og fordypningsemner med ikke-vestlig perspektiv på kjønnshistorien. Den praktiske gjennomføring av kurset har gått fint, studentene har vært flotte samtalepartnere og erfaringen med å være to ansvarlige som begge følger hele kurset har vært udelt positiv. Seminaret på slutten var også så vellykket at vi vurderer å ha et introdukssjonsseminar i starten av kurset i tillegg til avslutningsseminaret.