MANT311 - emnerapport 2005 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

MANT311 (med fortsettelse i MANT312) vektlegger manuellterapi sitt teoretiske grunnlag, kliniske ferdigheter og praktiske utøvelse. Undervisningen gies i form av forelesninger, seminarer, gruppearbeid, studentpresentasjoner, praktiske samlinger og veiledet klinikk. For å sikre at den teoretiske og ferdighetsmessige kunnskapen integreres i praktisk utøvelse av manuellterapi, kreves det at det en naturlig sammenheng mellom teori og praksis. Teoriundervisning og ferdighets-trening i manuellterapi foregår i felles obligatorisk undervisning ved UiB (2 uker x 3 pr. semester), mens anvendelse skjer i pasient-behandlingssituasjon under supervisjon hos godkjent veileder. Mellom hver undervisningsblokk skal studentene anvende sine ferdigheter ved et klinisk praksissted der en godkjent veileder har ansvar for at teknikker og metoder som er undervist ved UiB, blir anvendt. Studenten arbeider således under veiledning ved institutt som er godkjent av UiB/Seksjon for fysioteraoivitenskap til dette formål, og kontrakt med praksissted gjøres ved tildeling av studieplass. 
MFMT tar utgangspunkt i at studenten allerede har grunnutdanning i fysioterapi og dermed kunnskaper og forståelse av bl.a. anatomi, fysiologi, patologi og biomekanikk, og en praksis fundert på et samfunnsorientert perspektiv for sykdom. Det bygges videre på de nevnte basalfag, samt på teoretiske støttefag og forskningsmetode.
I MANT311 videreutvikles kunnskap som knyttes til undersøkelse og behandling av pasienter med muskel- og skjelettplager. Studentene lærer spesielle mobiliserings- og manipuleringsteknikker av muskler og ledd i både columna, ekstremiteter og kjeve.

Omfang av veiledning: Hver student skal ha 250 timer veilederstyrt klinisk undervisnings¬opplegg i løpet av studiet; dvs. 125 timer pr. år/60-70 t pr semester. Veiledningstimene består i repetisjon og ferdighetstrening i teknikker undervist ved UiB: anvendelse av funksjons- og differensialdiagnostiske testprosedyrer, mobiliserings- og manipulasjonsteknikker av ledd i ekstremiteter, columna vertebralis, bekken, thorax, og kjeve, og spesifikk uttøyning av muskulatur, leddbånd, og fascia. Videre vil veiledningen inneholde problemløsning i forhold til pasienters problem knyttet til presentasjon av pasientkasusistikker. Undervisningsform vil være individuell veiledning, egentrening under supervisjon og gruppearbeid.

EVALUERING I: Studentene fører protokoll etter fastlagte retningslinjer over anvendte behandlingstiltak gjennom hele praksisperioden. 
Praksisveileder skriver rapporter hvert halvår (basert på utarbeidet logg og evalueringsskjema) til UiB/studieledelsen ved MFMT, hvor studentens innsats dokumenteres mht:
 - tilstrekkelig antall konsultasjoner/behandlinger
 - tilstrekkelig bredde i type pasientproblem
 - hvilke ferdigheter og teknikker som er gjennomgått 
 - hvorvidt læringsmål er oppnådd. 

EVALUERING II: I MANT311 arrangeres en klinisk eksamen i 2. og 4. semester, (Manuellterapi ferdighet) som teller hhv. 10 og 25 studiepoeng. Høsten 2005 ble første kliniske eksamen gjennomført for kull 3. Studentene vurderes individuelt av 1 ekstern sensor og av intern faglærer, og eksamen tar 30 minutter, etterfulgt av indiv. muntlig tilbakemelding. Kandidaten trekker en oppgave og skal vise henholdvis en undersøkelse og en behandlingsteknikk på en frivillig frisk person (student).

Strykprosent og frafall

24 studenter (100%) var oppe til eksamen i MANT311 i november 2005. Ingen stryk eller frafall.

Karakterfordeling

A = 3
B = 10
C = 7
D = 3
E = 1

Studieinformasjon og dokumentasjon

Studieinformasjon er tilgjengelig på nett både på åpne sider og i studentportalen. følgende informasjon kommer frem:
MÅLSETNING:  Gi forståelse av manuellterapi’s historiske grunnlag og teoretiske basis. Gi studenten forståelse av undersøkelsesprosedyrer og behandlingsteknikker som benyttes innen manuellterapi, og trening i å beherske disse i klinisk praksis. 
INNHOLD: Studenten vil her få innsikt i utviklingen av manuellterapi som fag. Begrepssystem og innhold i manuellterapi, samt forholdet mellom teori, forskning og praksis relatert til manuellterapi, drøftes. Sentralt i denne modulen står forståelsen for sammenheng mellom struktur og funksjon i det nevro-muskulo-artikulære system, tilegnelsen og forståelse for ulike undersøkelsesprosedyrer, og utvikling av evnen til å kunne forholde seg kroppslig og verbalt til medstudenter og pasienter. Studenten skal tilegne seg teoretisk forståelse for og praktiske ferdigheter i anvendelse av mobiliserings-teknikker, inklusive manipulasjonsgrep, og få trening i å planlegge og igangsette adekvate behandlingsstrategier som ivaretar pasientenes behov, både på kort og på lang sikt. 
PEDAGOGISK ARBEIDSFORM: Ved å ta utgangspunkt i kliniske problem-stillinger skal studentene gjennom drøftinger få trening i å identifisere, definere, analysere og forklare praktiske eller teoretiske problemer eller fenomener. Derved vil de få klarhet i hva de kan og ikke kan, og vil gjennom dette kunne sette opp egne læringsmål eller læringsbehov. Denne felles læringsprosessen i små grupper vil være problembasert. Gjennom veiledning får de anledning til å reflektere over de handlinger og strategivalg de gjør. Ferdighetstrening foregår i felles obligatorisk undervisning ved universitetet, mens anvendelse av disse skjer i pasientbehandlings-situasjon under supervisjon hos godkjent veileder. 

Tilgang til relevant litteratur

Litteraturliste er tilgjengelig på nettet (både åpent og i Studentportalen). Studieledelsen har ett sett bøker som studentene kan se i mens de er ved UiB, og de fleste anskaffer seg anbefalte bøker. I tillegg kjøper studentene er artikkelperm (gjennom Studia) ved begynnelsen av første semester, inklusiv artikler i MANT311. 

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

I MANT311 foregår innlæring som nevnt i blokker ved UiB. Studentene er avhengig av regulerbare behandlingsbenker, og disse er anskaffet ved Institutt for samfunnsmedisinske fag (12 benker med 2 studenter til hver benk). Det er imidlertid kun ett rom (Lunggården) som er stort nok til alle benkene, og i perioder har andre studentgrupper også undervisning her. Dette er et praktisk problem som vi stort sett greier å løse, men i midtukene i hvert semester er kollisjon uunngåelig. Endel av undervisnigen foregår bl.a. derfor også på ettermiddagstid.  

Andre forhold

En gang pr år samles praksisveilederene og faglærerne (5 år på rad), og viktige tema er tatt opp, og vi har bl.a. på denne måten klart å bygge opp meget god kommunikasjon mellom UiB og praksisveilederne. Overordnete målsetninger, praktiske og kliniske problemstillinger, definisjoner og undersøkelses- og behandlingsteknikker drøftes. Dette er det viktig å fortsette med. 

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

For første gang foregikk evaleringen via Studentportalen. Skjema var først tilgjengelig etter at eksamen var ferdig og studentene reist, og ikke alle fikk med seg at utfylling av evaluering måtte skje før 31.12. Kun 8 har svart på nett. I tillegg har 8 levert inn kopi av skjema manuelt i ettertid. Mange har formidlet at spørsmålene var så generelle at de følte det ikke var noen vits å svare.

Oppsummering av innspill

De innkomne svarene formidler imidlertid at studentene er meget fornøyde (snitt 5-6), både med forelesninger, klinisk trening, og med gjennomføring av eksamen.
Forbedring av evalueringsskjema er fullt mulig i fremtiden.

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

MANT311 er godt organisert, både i teori / innlærings-periodene ved UiB og når studentene er ute i klinisk praksis. Vi har svært gode lærerkrefter og flinke praksisveiledere.