Biomed. - instituttrapport 2006 høst

Instituttsledelsens vurderinger

Praktisk gjennomføring

Institutt for biomedisin organiserer undervisning for en rekke studentgrupper. Emnene fremgår av de enkelte emnerapportene. 
Studentgruppene er:

Bachelorprogram human ernæring
Bachelorprogram i tannpleie

Integrert masterprogram i farmasi
Medisinstudiet
Integrert mastergrad i odontologi

Masterprogram: Farmasi for reseptarer
Masterprogram i humanbiologiske fag:
   - Studieretning human fysiologi
   - Studieretning medisinsk cellebiologi
   - Studieretning human ernæring

Den praktiske gjennomføringen av undervisningen har generelt vært god. Tilbakemeldingene om undervisningen har gitt konstruktive innspill til forbedringer.

Strykprosent og frafall

Det vises til de enkelte emnerapportene, og til undervisningsmeldingen ved studieårets slutt.

Karakterfordeling

Det vises til de enkelte emnerapportene. 

Ressurstilgang



Kommentar til studentevalueringene

Det er for første gang ved instituttet systematisk tatt i bruk elektronisk verktøy for studentevaluering, innkorporert i Studentportalen / Min Side. Dette har gitt gode og nyttige tilbakemeldinger i de større emnene. I de mindre emnene, som i hovedsak er deler av masterprogrammene, har emneansvarlige og studenter i større grad brukt evalueringsopplegget for det enkelte masterprogram.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Studentportalen / Mi Side er fullt ut tatt i bruk som kommunikasjonskanal for studieinformasjon og dokumentasjon. Som ledd i forberedelsene til NOKUT-evalueringen av UiB høsten 2006 ble studiedokumentasjonen gjennomgått og kvalitetssikret.

Det må bemerkes at det fortsatt er feil og unøyaktigheter i informasjonssystemene, hvor emner ikke konsekvent er registrert ved riktig institutt og i riktig studieprogram. Det er også emner som ikke er registrert i oversikten over emner ved fakultetet.

Tilgang til relevant litteratur



Instituttsledelsens samlede vurderinger,
inkl. forslag til forbedringer

Ved Institutt for biomedisin har vi vært gjennom en omorganisering over flere år. Tre institutter er slått sammen til ett, undervisningsporteføljen er samordnet, og lærerstaben er omorganisert slik at den enkelte lærer som hovedregel har sitt undervisningsansvar knyttet til ett enkelt emne. Samtidig har instituttet fått ansvar for flere studieprogrammer og flere studentgrupper, og flere emner er opprettet. Noe av dette har skjedd ved at samme undervisning tilbys til flere av studentgruppene, og dermed inngår i flere studieprogrammer.

Dette innebærer flere utfordringer. Studieprogrammene ønsker spesialtilpasning av undervisningen, som er vanskelig å gi på en tilfredsstillende måte. Instituttet mener at sam-undervisning av flere studentgrupper må skje ved at undervisning og eksamen i emnet er likt for alle studentene, og at emnet dermed som helhet må tilpasses best mulig til flere studentgrupper samtidig. Der dette viser seg umulig, må det opprettes separate emner med separat undervisning og eksamen.

Høsten 2006 ble for første gang elektronisk evalueringsverktøy tatt i bruk for studentevaluering. Dette er i hovedsak positivt, og flere emner har fått nyttig tilbakemelding. Noen utfordringer har imidlertid blitt synlige:
1) Svarprosent. Det ser ut til å være viktig å annonsere evalueringen grundig, og å ha evalueringen åpen for svar også etter eksamen. Dette kan være utilstrekkelig i emner hvor studentene forsvinner fra universitetet i ukene etter eksamen.
2) Evaluering av enkeltlærere. På spørsmål om kvaliteten på enkeltlærere risikerer vi krass og usaklig tilbakemelding, som ikke alltid er egnet som konstruktiv tilbakemelding til den enkelte lærer, og heller ikke er egnet til åpen informasjon. Vi finner at tilgangen til svarene på evalueringene bør begrenses mer enn til alle "administratorer" i systemet. Vi har fått melding om at det arbeides med denne saken, slik at det kan defineres hvem som skal ha adgang til evaluerings-svarene.

Evalueringene høsten 2006 har gitt konstruktive tilbakemeldinger på to viktige områder. Dels har vi fått tilbakemeldinger om lærere som har forbedringspotensiale både på presentasjonsteknikk og grad av kompleksitet i undervisningen, og dels går tilbakemeldingene på logikk og rekkefølge av undervisningen.

Det første punktet blir tatt opp ved individuelle samtaler mellom lærerne og emneansvarlige, og eventuelt med undervisningsansvarlig ved instituttet. Lærere kan også henvises til tilbud ved Utviklingsprogram for universitetspedagogikk. Instituttet har dessuten lærerseminarer som planlegges et par ganger i semesteret, med fokus på pedagogikk.

Logikk og progresjon i undervisningen i emnene er enklere å forbedre, og blir tatt opp i forbindelse med timeplanleggingen for høstsemesteret 2007. Studentenes tilbakemeldinger er stort sett konstruktive og fornuftige.

Det oppsummeres at elektronisk studentevaluering har gitt et positivt bidrag til undervisningskvaliteten, og de endringene i instituttets undervisningsopplegg som er gjort de siste to årene vil bli justert i forhold til tilbakemeldingene.