BAMN-PHYS - studieprogramrapport 2006 høst

Studieprogramleders vurderinger

Praktisk gjennomføring

Det praktiske rundt gjennomføringen av undervisningen høsten 2006 gikk etter planen. Emnet PHYS 111 Mekanikk I ble en viss utfordring p.g.a. mange påmeldte studenter, men alle påmeldte fikk plass på kurset.

Strykprosent og frafall

Strykprosenten i brukerkurset PHYS 101 var 15%, og 19% og 10% i fysikkemnene PHYS 110 og PHYS 111 som inngår i 3. semester i bachelorgraden i fysikk. I 100-tall fysikksemner som inngår i 5. semester var det ikke noe stryk og svært lite stryk i 200- og 300-tallsemner.

Karakterfordeling

Det er ikke noe spesielt å bemerke ved karakterfordelingen i emnene, samlet sett ligger den i nærheten av en normalfordeling. Bokstavskarakteren til en eksamensbesvarelse i fysikk er gitt med utgangspunkt i kandidatens prestasjon, uavhengig av prestasjonen til de andre studentene på kurset. Instituttets regler for karaktersetting i fysikkemner ligger her: http://www.ift.uib.no/Karaktersetting_fysikk_UiB.htm

Ressurstilgang

Ressurstilgangen er knapp på flere områder. Det er betydelig behov for gruppeledere og annen assistanse i de fleste av våre 100-tallsemner og i noen 200-tallsemner, men våre vår økonomi dekker bare en del av behovet. Dette medfører betydelig merarbeid for de kursansvarlige. Det er bl.a. behov for studentassistenter i forbindelse med demonstrasjonsforsøk i brukerkursene PHYS 101 og 102, og i PHYS 111, 112 og 113. Det har ikke vært mulig å tilby 10 timer enkle laboratorieøvelser i brukerkursene PHYS 101 og PHYS 102, slik intensjonen var da kursene ble utviklet og denne intensjonen er nå fjernet fra kursbeskrivelsen. Instituttet har de senere år fått bevilget betydelige midler til oppgraderingen av utstyr til laboratoriekursene og til demonstrasjonsutstyr.

Kommentar til studentevalueringene

Det ble gjort et nytt forsøk med å bruke det elektroniske systemet Reflex til studentevaluering av fysikkemnene. Også denne gangen var den tekniske løsningen utilfredsstillende: Hver student kunne bare levere evaluering av ett emne, slik at svarprosenten ble nedslående. Ifølge de svarene som kom inn var det ikke noe spesielt å bemerke vedrørende undervisningen i fysikkemnene dette semesteret. Vi kommer ikke til å gjøre noen nye forsøk med Reflex.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Tilfredsstillende. Pensumlister i de aller fleste emnene blir lagt ut på Studentportalen før studiestart og annen relevant informasjon gis både muntlig på forelesninger og legges ut som meldinger på portalen. Faglærernes bruk av kurssidene på Studentportalen øker stadig. I enkelte av de emnene der kompendier brukes i stedet for en lærebok legges kompendiene ut på Studentportalen.

Tilgang til relevant litteratur

Tilgang til nødvendig pensumlitteratur er tilfredsstillende.

Studieprogramleders samlede vurderinger,
inkl. forslag til forbedringer

Studieopplegget i bachelorgraden i fysikk fungerer stort sett godt og det har ikke vært behov for noen vesentlige endringer i de grunnleggende fysikkemnene i 3.-5. semester etter at det ble innført. Det er utmerket samarbeid med Matematisk institutt og Geofysisk institutt om opplegget de 2-3 første semestrene, og mottak av nye studenter og formidling av generell informasjon har i stor grad vært utført felles for studenter på bachelorprogrammene i fysikk, matematikk og geofysikk. Ifølge evalueringer ser undervisningen i fysikkemnene ut for å holde god standard. Det er likevel klart et behov for mer timelærerhjelp for å avlaste vår vitenskapelige stab som legger ned svært mye og godt arbeid i undervisningen. Utskifting av inventar i seminarrommene er nå fullført og projektorer installert; det er dessuten fremmet forslag om installering av en fast PC i hvert av disse rommene. Inventar i laboratoriekurssal i 2. etasje ble skiftet ut sommeren 2005. Det tekniske utstyret i auditorium A og B er oppgradert de senere år og fungerer i hovedsak godt, men inventaret i begge disse auditoriene er nedslitt. Tavlebelysningen i auditoriene er i realiteten utrangert.