Sos.inst. - instituttrapport 2004 høst

Instituttsledelsens vurderinger

Praktisk gjennomføring

Samme opplegg som høst 04 mht forelesningsomfang og gruppeundervisning, ansatt 2 vit.ass for koordinering av gruppeundervisning og arbeid med inneleveringsoppgaver/studiekrav på ba-nivå. 

Strykprosent og frafall

Lav/ingen strykprosent på temaemener ba og 200-nivåemner. Samme for obligatoriske 300-nivå. SOS340 - prosjektutvikling - litt spesiell, egntlig ingen eksamen i vanig forstand, stryk indikerer at prosjektbeskrivelsen ikke kom i mål. Størst utslag på SOS103, med 14 % stryk. Mye, se kommentar under karakterfordeling. Frafall fra kandidatpåmeldign til møtt til eksamen er for noen emener stor. Bør undersøkes nærmere (individuell "overbooking" eller misnøye?)

Karakterfordeling

Jevnt over en jevn fordeling på karakterskalaen, med en størst samling rundt C som en middels god karakter. Gjelder også for hovedfag og masteroppgaven og ba-oppgaven, sjøl om det her ikke er så mange D-er og E-er. Dette er i og for seg naturlig, ut fra karakter av avsluttende arbeid med mye veiledning. Men like fullt, i Bergen som i resten av landet, har sosiologifaget etablert en klar norm om at C er en god karakter for hovedfags/masteroppgaven, og dermed beholdt et høyt krav til en meget god (B) og en fremragende (A) oppgave. Dette har vært gjort gjennom et aktivt samarbeid i nasjonalt fagråd og under veiledning av nasjonalt karapterpanel (som har innkrevd karakterstatistitkk og gjort andre undersøeksler). Men det er en sterk bekymring over at det tilsynelatende ikke er samme praksis i andre fag og/eller like aktivt engajsment for dette i ande fag. 
Karakterstatistikken for v05 har også vært analysert for å se på forskjeller mellom eksamenskomiteer. I alle komiteer er det behold en ordning med et internt og et eksternt medlem (hoved/masteropgavan to interne). Det er gledelig å se at det ser ut til at karakterskalaen brukes relativt likt fra emne til emne. Det er særlig tilfredsstillende at dette også kommer fram om vi sammenligner ulike komiteer i samme emne. Det er stort sammenfall i fordeling. Det er interessant/tilfredsstillende at slikt sammenfall er det også mellom komiteene på sos103, der resultatene er relativt svakere enn på de andre emnene. (Her er det 23 A/B, 39 C, 

Ressurstilgang



Kommentar til studentevalueringene



Studieinformasjon og dokumentasjon



Tilgang til relevant litteratur

Kjempeproblem på obligatisk emne SOS103. Bestilt og fått bekreftet fra Studia bestilling på 130 eks på ny hovedbok i november. Forlaget melder om kun få eksemplarer igjen i januar!! Store oppstartsproblemer pga dette, må finne estatningslitteratur og justere opplegg. 

Instituttsledelsens samlede vurderinger,
inkl. forslag til forbedringer