EXFAC00AS - emnerapport 2006 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Orienteringsmøte, påmelding og introduksjonsforelesning fant sted i uke 33. Totalt 591 studenter meldte seg på emnet. I perioden uke 34-37 ble studentene gitt lærerstyrt undervisning i grupper på maksimalt 32 studenter. 20 grupper, hvorav 19 var ordinære undervisningsgrupper og 1 var en ren internettgruppe, ble opprettet, og totalt 13 lærere underviste og veiledet studentene. Internettseminaret KARK ble brukt til all oppgaveinnlevering og veiledning. Studentene hadde tilbud om Karkopplæring. Det viser seg at behovet for dette nå er lite. Studentene leverer to obligatoriske utkast og eksamensinnlevering av en og samme oppgave. Dato for eksamensinnlevering var mandag 25. september. Alle studentene fikk tilbud om kurs i kildesøk, og kildekritikk, plagiat etc. ved UB. Sensuren falt fredag 20. oktober. Det var ingen klagesaker. 
 




Strykprosent og frafall

FRAFALL: Antall påmeldte var 591, mot 611 høsten 2005. 534 leverte eksamensoppgave, devs. At 57 falt fra (10,7%), mot et frafall på 60 høsten 2005 (9,8%). Imidlertid var det bare 2 som leverte annet utkast og som trakk seg til eksamen registrert som ”avbrutt”, mot 19 i 2005. Av de 551 som framstilte seg til eksamen (dvs. som leverte to obligatoriske utkast, samt eksamensinnlevering) var det 6 som strøk mot 4 høsten 2005. 

Karakterfordeling

Karakterfordelingen blant de 526 som hadde oppfylt arbeidskravene og som leverte endelig versjon av oppgaven var som følger (2005 i parentes): A: 33(19) B: 160(151)C: 222 (257) D: 94 (104) E: 17 (16)

Studieinformasjon og dokumentasjon

Studentene blir informert om Akademisk skriving og førstesemesterstudiet som helhet via en egen informasjonsbrosjyre. Etter hvert som studenten tar i bruk Mi side og KARK, vil de også finne mye informasjon her. Vi har erfart at studenter er blitt flinkere til å holde seg oppdatert på Mi Side, men at det kan mangle noe på jevnlig sjekking av e-post fra studentkontoen. Dette fører noen ganger, for eksempel i forbindelse medutsatte frister og lignende, til at viktig informasjon ikke når fram. 

Tilgang til relevant litteratur

Emnet Akademisk skriving har ikke pensum i tradisjonell forstand, og baserer seg på de to egenproduserte kompendiene "Tekstsamling" og "Metodehefte". Disse blir trykt og distribuert av Studia. Samarbeidet med Studia fungerer svært godt. Det er et problem at Studia ikke har rett til å selge disse kompendiene til andre enn studenter. Dermed må de ha fått studiekort før de kan skaffe seg studiemateriellet. 

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Akademisk skriving er et ressurskrevende emne. Som nevnt ovenfor var 19 ordinære undervisningsgrupper i sving i høst. Disse teller maksimalt 32 studenter, og en vellykket gruppesamling er avhengig av at romsituasjonen er god; dvs. at man har et baserom og to grupperom til disposisjon.  Ved Akademisk skriving tas nemlig varierende arbeidsformer i bruk under de totalt fem tre timers lange gruppesamlingene. Høsten 2005 hadde vi store problemer på dette punktet. Nå er romsituasjonen i hovedsak god, men noen grupperom var i
minste laget. 

Andre forhold

For øvrig er rammevilkårene tilfredstillende. Administrative rutiner er innarbeidet og budsjettestimatene stemmer godt i forhold til den studentmassen emnet mottar.

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Det ble i høst gjennomført såkalt "underveisevaluering" ved hele førstesemesterstudiet. Administrativ leder Tale Vik koordinerte dette. Ved Akademisk skriving ble det bare en evaluering, fordi emnet er det første studentene tar og fordi kurset går over så få uker. Alle grupper måtte utnevne tillitsstudenter, og disse ga uttrykk for gruppenes syn på faglige og organisatoriske forhold ved et evalueringsmøte fredag 30. september. Møtet ble ledet av fagansvarlig. Administrativ leder Tale Vik var også til stede, og Rebekka Nistad skrev referat. Dette referatet er tilgjengelig hos Nistad og Vik.

Oppsummering av innspill

Studentene evaluerer i all hovedsak enmet Akademisk skriving positivt. Det kom en del kritiske merknader til kompendiet Metodehefte, og disse vil bli tatt hensyn til i den omarbeidelse til bok som nå er i gang. Det ble også påpekt at Tekstsamling manglet relevante artikler for alle fag og studieprogrammer, og dette vil bli rettet på til høsten 2007. 
Ev. underveistiltak

Ev. underveistiltak

Alt gikk som planlagt.

Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Emnet Akademisk skriving er velfungerende både faglig og organisatorisk. Både studenter og lærere er i all hovedsak svært fornøyde. Emnet blir likevel løpende oppdatert. I forkant av kommende semester vil begge kompendiene revideres. Fagansvarlig takker alle samarbeidspartnere, lærere og studenter for en flott innsats høsten 2006!