EXFAC00TKEKS - emnerapport 2006 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Tolv forelesninger over tolv uker som tok for seg nøkkelbegreper og grunnproblemer i de humanistiske fagene, samt innføringer i enkelte hf-fag. En fire-timers skoleeksamen på slutten av semesteret. 

Strykprosent og frafall

79 studenter meldte seg opp til eksamen, hvorav 53 møtte. 43 av disse bestod eksamen, som innebærer at 10 studenter - 19% - strøk. 

Karakterfordeling

Karakter	Antall	
E		4		
D		11		
C		16		
B		10		
A		2		

Gjennomsnittskarakter: C.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Studentene ble informert om Tekst og kultur på orienteringsdagen i Grieg-hallen i august, der de også fikk et informasjonshefte med viktig informasjon. Det ble gitt mer detaljert informasjon om Tekst og kultur på den første forelesningen. Løpende informasjon ble lagt ut på Mi side. 

Tilgang til relevant litteratur

Ingen problemer med tilgang på kompendiet som er pensum. Men dårlig teknisk kvalitet på kompendiet, manglende sidetall og dårlig kopiering, har gjort det lite brukervennlig. 

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Auditoriet på Sydneshaugen fungerer som oftest greitt, selv om det enkelte ganger bare så vidt er plass til alle studentene. Enkelte ganger problemer med lyden og med overheaden. Personalet på Dragefjellet har likevel som oftest kunne avhjelpe problemene der og da. 

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Evaluering på evalueringsskjema på siste forelesning. 

Oppsummering av innspill

Gjennomgående positive tilbakemeldinger på pensum og undervisningsopplegg. 

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Spørsmål fra studenter i pauser og etter forelsninger gir grunn til å tro at studentene som tar skoleeksamen generelt er mer i villrede - faglig og praktisk - enn studenter som følger seminarmodellen. Dette kan skyldes at disse studentene har færre informasjonskanaler og  diskusjonsfora.