EXFAC00TKSEM - emnerapport 2006 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Tolv forelesninger over tolv uker som tok for seg nøkkelbegreper og grunnproblemer i de humanistiske fagene, samt innføringer i enkelte hf-fag. Studentene fulgte hver uke  en seminargruppe som ga rom for diskusjon, oppgaveløsing og (obligatoriske) muntlige innlegg. Det er krav om 75% fremmøte på seminarene. På slutten av semesteret ble det avlagt obligatoriske breddetest før innlevering av seminaroppgave. 

Strykprosent og frafall

248 studenter meldte seg opp, hvorav 219 gjennomførte. 214 bestod eksamen, noe som innebærer at 5 studenter - 2 % - strøk. 

Karakterfordeling

Karakter	Antall	
E		3		
D		36				
C		99		
B		64		
A		12		

Gjennomsnittskarakter: C. 

Studieinformasjon og dokumentasjon

Studentene fikk informasjon på orienteringsmøtet i Grieg-hallen i august, hvor de også fikk utdelt et informasjonshefte. De fikk mer inngående informasjon på første forelesning, og på første seminar. Løpende informasjon ble ellers gitt på seminarene og ble lagt ut på Mi side. 

Tilgang til relevant litteratur

Uproblematisk tilgang på pensumkompendiet. Den tekniske kvaliteten på komependiet var imidlertid dårlig, noe som også ble påpekt under evalueringen. 

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Auditoriet på Dragefjellet fungerte for det meste bra, men var bare så vidt stort nok. Enkelte problemer med lyd og overhead, men fikk som oftest rask og kyndig hjelp fra bemanningen på Dragefjellet. 

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Det ble gjennomført evaluering etter den såkalte "Göteborg-modellen", som vil si at valgte tillitsstudenter møtte to ganger (underveis og til slutt) på et evalueringsmøte der de la frem seminargruppens vurdering av undervisningsopplegg, pensum og semianargrupper. Det ble skrevet referat fra evalueringsmøtene som ble lagt ut på Mi side. 

Oppsummering av innspill

Generelt var inntrykk at vanskelighetsgraden på undervisninga var ok og at kvaliteten på undervisninga var god. Flere fremhevet at en variert bruk av aktuelle eksempel  er engasjerende. Noen påpekte imidlertid at enkelte av eksempelene - hentet den amerikanske "krigen mot terror" - gjør undervisningen for politisk, mens andre mente at dette aktualiserer og engasjerer. Gruppene ønsker å få hevet den tekniske kvaliteten på kompendiet, enkelte sider har svært liten skrift, og sidetallnummereringen er forvirrende. Gruppene oppfattet pensummengden som passe. En del overlapping i pensum mellom tekst og kultur og ex.phil. kan være både positivt og negativt. 

Tilbakemeldingane på organiseringen av seminargruppene var generelt svært positive. Det faglige utbytte av seminargruppene er stort; seminarlærerne er inspirerende og faglig dyktige. Studentane har stort utbytte av organiseringa i smågrupper, og dette skaper variasjon i undervisninga. Medstudentar sine muntlige presentasjoner tar mye tid og mange opplever at det faglige utbyttet av disse er lite. Andre mener at presentasjonene er gode og gir ulik vinkling på ulike tema. 
Det er positivt at en selv kan velge tema for oppgaven. Men det er enkelte som sliter med at det blir for fritt, og det er hardt å disiplinere seg selv til å velge tema og å komme i gang med skrivingen. Det ble fremhevet som positivt at noen grupper hadde organisert seg svært godt både faglig og sosialt.
 

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Det er en gjennomgående utfordring å organisere og gjennomføre et helhetlig førstesemesteremne for en så stor og heterogen studentmasse. Det er koordinators inntrykk at sammenhengen mellom de ulike førstesemesteremene bør komme tydeligere til uttrykk, og at studentene også bør få en tydeligere forståelse av førstesemesterstudiets plass og funksjon i et studieløp. Seminarlederne gjør en formidabel jobb, og burde fått tryggere og mer forutsigbare arbeidsforhold. De bør også sikres permanente kontorfasiliteter.