ECON290 - emnerapport 2006 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Gruppeundervisning, 4 møter inkl. eksamen. Studentgrupper på 5-7 personer. Noen studenter går sammen i 2 eller 3 mannsgrupper og skriver sammen. Hver gruppe ledes av en ansatt i staben og en studentassistent. Skriftlig arbeid på 10-15 sider avhengig av antall studenter i gruppen. Til tredje møte forbereder studentene en opposisjon til andre studenters arbeid. Muntlig presentasjon av skriftlig arbeid. Karakterene bestemmes som et veid gjennomsnitt av muntlig og skriftlig arbeid.

Strykprosent og frafall

0% stryk. 2 frafalt. Høsten 2006 var det 17 studenter. Kurset har betydelig flere studenter om våren.

Karakterfordeling

Snitt C. Karakterene følger stor sett en normalfordeling, men relativt få studenter får karakteren E.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Informasjonsmøte i begynnelsen av semesteret. Informasjonsskriv deles ut. Dette dokumentet kan også lastes ned fra kurset sin hjemmeside. Dokumentet beskriver i detalj kursinnhold, møtedatoer og krav som stilles.

Tilgang til relevant litteratur

Studentene har egendefinerte problemstillinger og innhenter litteratur selv, med hjelp fra veileder og studentassistent. Det er også skrevet et dokument som skal bistå studentene med innhenting av litteratur.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Noe små lokaler; ville gjerne hatt fastmontert fremviser og pc.

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Studentevalueringene er meget positive med snitt rundt 4, med unntak av punktene på oppgaveideer og tidsplan. Faglærer mener det bør legges vekt på at studentene kommer tidlig i gang med skrivingen, og at første gruppesamling ikke blir lagt for langt ut i semesteret. Oppgaveideene bærer preg av å gå igjen fra år til år.

Oppsummering av innspill



Ev. underveistiltak

Oppfølging og karaktermøte for faglærere midtveis i semesteret (se under).

Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Bedre lokale ønskelig. Foreslår at fagansvarlige på de ulike gruppene diskuterer karaktergivning i forkant av eksamen, da det er noe ulik praksis. Studentene bør levere et fullstendig førsteutkast, hvor de viktigste elementene i diskusjonen er med, til opposisjonen (3. møte).