ENG252 - emnerapport 2006 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring



Strykprosent og frafall

Strykprosent: 0 %

Karakterfordeling

A: 5 studenter
B: 5 studenter
C: 4 studenter
D: 1 student

Studieinformasjon og dokumentasjon



Tilgang til relevant litteratur



Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Lokaler og undervisningsutstyr var tilfredsstillende ift undervisningsformen og antallet studenter som deltok.

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Instituttet tilbyr studentene et valg mellom to likeverdige emner innen engelskspråklig litteratur og kultur.  De to emnene som ble tilbudt var hhv:  ”Explorations into the Literary Landscapes of Nineteenth and Twentieth Century American Literature” og ”Gender in Performance:  Theatre Studies/Gender Studies”.  Sistnevnte emne var et tverrfaglig fellesemne for engelsk litteratur og kvinne- og kjønnsstudier (KVIK 203).  Undervisningen for begge kurs ble gitt som seminarer (12 x 2 timer) med diskusjon, forberedte innlegg fra studentene, og mini-forelesninger fra seminarlederen.  Undervisningssituasjonen for ”Gender in Performance” var til dels mer krevende pga studentenes ulike fagbakgrunn (engelskfaglig kontra kjønnsteoretisk).  Dette ble forsøkt løst gjennom introduserende og oppsummerende forelesninger spesielt rettet mot studenter uten særlig bakgrunn i kjønnsteoretiske emner.  Pensum inneholdt også innførende og historiske tekster.  

Eksamensformen i emnet er en veiledet semesteroppgave (Bacheloroppgave) etterfulgt av muntlig eksamen.  Studentene valgte tema for oppgaven i samråd med faglærer, leverte to utkast til besvarelse i løpet av semesteret, og møtte faglærer til to individuelle veiledninger.  

Oppsummering av innspill

Studentene gir begge emne-tilbudene gode evalueringer, og sier seg i hovedsak godt tilfreds med pensum, undervisningsopplegg og veiledning.  For emnet ”Gender in Performance” tyder evalueringen på at studenter med primært engelskfaglig bakgrunn har funnet pensum mer teoretisk krevende enn studenter med bakgrunn i kvinne- og kjønnsteori.

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

De to involverte faglærerne er i hovedsak tilfreds med gjennomføringen av emnet, samt med studentenes engasjement og deltakelse.  Instituttet vil imidlertid ta til etterretning studentenes kommentarer knyttet til ulikheter i faglig bakgrunn, og vil sørge for at pensum for framtidige (tverrfaglige) fellesemner justeres i forhold til studentenes startgrunnlag.