EXPHIL-MOSEM - emnerapport 2006 høst
Faglærers vurdering av gjennomføring
Praktisk gjennomføring
Undervisningen ble gjennomført i tråd med studieplanen og de krav som stilles der. Undervisningen bestod i ni forelesninger og ni obligatoriske seminarer (m/tilhørende aktiviteter: muntlig presentasjon, utkast til seminaroppgave, veiledning, breddetest, endelig versjon av seminaroppgave) i hvert av de to delemnene (alfa og beta). Forelesningene startet opp i uke 34, seminarene uken efter; avslutning hhv. uke 46 og 47. Studentene levert sin andre og siste seminaroppgave i uke 48. Sensur falt 21.12. (innenfor treukersregelen).
Strykprosent og frafall
Av totalt 168 oppmeldte ved EXPHIL-MO, meldte 151 (90%) seg til seminarmodellen. 146 (97%) gjennomførte (og regnes som "møtt til eksamen"). 145 bestod = strykprosent 0,7%.
Karakterfordeling
Se lenket statistikk fra FS. Snittet er altså B. (Interessant nok er snittkarakteren innad i hvert delemne C, så dette illustrerer at karaktersystemet er iboende flatterende.)
Studieinformasjon og dokumentasjon
Studieplanen ble revidert våren 2006. Studentene fikk utdelt informasjonshefte i begynnelsen av semestret og informasjon ble kontinuerlig postet på Mi side. Studentene melder i evaluering at de er "fornøyd" til "veldig fornøyd" med informasjonen.
Tilgang til relevant litteratur
Ingen meldinger om sviktende tilgang på pensumlitteratur på Studia.
Faglærers vurdering av rammevilkårene
Lokaler og undervisningsutstyr
Gode undervisningslokaler, og vi fikk også tildelt egne kontorlokaler i Haukelandsbakken 4. Det tok noe tid før lokaler og utstyr var på plass, men det er fremskritt fra tidligere semestre. For enkelte seminarledere gjelder det at de må ha undervisning både på Haukeland og Nygårdshøyden, hvilket ikke er optimalt, men logistisk vanskelig å unngå.
Andre forhold
Vi er takknemlige for velviljen som ble vist fra Medisinsk fakultet ifm. kontorlokaler og er meget fornøyd med samarbeidet. - Delemnene alfa og beta "overlapper" store deler av kurset. Dette skaper til tider stort press på både seminarledere og studenter, og dette vil vi arbeide for å få endret på til kommende høst.
Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)
Metode - gjennomføring
Det ble avholdt elektronisk spørreundersøkelse i Mi side i slutten av semestret, promotert med gavekort. 45% deltok.
Oppsummering av innspill
Det er flere studenter som er misfornøyde med Exphil enn som er fornøyde. De oppfatter ikke at kurset er relevant for dem; dette forsterker seg nok gjennom at studentene melder at de forbereder seg lite til undervisning. De har tillit til oss faglig, men synes det skorter på det pedagogiske (bl.a. fordi vi ikke publiserer forelesningsnotater; studentene kan imidlertid ha rett i at forelesere tidvis faller for fristelsen til å "overfylle" PPT-presentasjonene sine). Positivt er det likevel at rapportert læringsutbytte gjennom kjerneaktivitetene seminar, oppgaveskriving og veiledning er langt bedre enn studentenes fornøydhet med kurset som helhet.
Ev. underveistiltak
Vi ble kontaktet underveis i semestret av admin ved Medisinsk/Odontologisk med spørsmål om å gjøre forelesningsnotater tilgjengelige. Vi svarte at vi ikke ville gjøre dette, fordi det er et valg vi har tatt på basis av innspill fra pedagogisk-faglig hold. Vi ønsker dessuten å respektere at forskjellige forelesere har ulike opplegg/stil.
Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak
Pensum ved denne varianten vurderes av staben som av midlertidig karakter. Det har over lengre tid vært kommunikasjon med tanke på en ny lærebok i beta-delen av emnet. Instituttet tar sikte på a) å få avklart situasjonen med beta-pensumet, samt b) foreta en vurdering av alfa-pensumets beskaffenhet.