EXPHIL-MNSEM - emnerapport 2006 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Undervisningen ble gjennomført i tråd med studieplanen. Undervisningen bestod av ni forelesninger og ni obligatoriske seminarer (m/tilhørende aktiviteter: muntlig presentasjon, utkast til seminaroppgave, veiledning, breddetest, endelig versjon av seminaroppgave) i hvert av delemnene (alfa og beta). Forelesningene startet opp uke 33, seminarene uken efter, med avslutning hhv. uke 47 og 48. Studentene leverte sin andre seminaroppgave i uke 50. Sensur falt 12.1. (dispensasjon fra treukersregelen).

Strykprosent og frafall

Av totalt 407 oppmeldte til EXPHIL-MN meldte 347 (85%) seg til seminarmodellen. 321 (93%) gjennomførte og regnes som "møtt til eksamen". 319 bestod = strykprosent 0,6%.

Karakterfordeling

Se lenket statistikk fra FS. Totalt snitt er B. Vi skal imidlertid merke oss at snittet er C innad i begge delemnene, hvilket viser at karaktersystemet har meget flatterende utslag.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Studieplan ble revidert våren 2006. Studentene fikk utdelt informasjonshefte i begynnelsen av semestret. Øvrig informasjon ble postet kontinuerlig på Mi side/via UiB-epost. Nesten alle er fornøyde eller veldig fornøyde med informasjonen.

Tilgang til relevant litteratur

Ingen meldinger om sviktende tilgang til pensum på Studia.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Tilfredsstillende, men ett seminarrom rapporteres å ha for liten kapasitet til så store grupper. Det tok endel tid før "filialkontoret" vårt var klart til bruk, og vi hadde endel trøbbel med print/kopiering i midten av semestret, men fikk god hjelp fra MN-fak.

Andre forhold

Vi setter pris på hjelpen fra MN-fak., men håber vi kan arbeide for å ha ting klare tidligere kommende semester. - UB-MN arrangerte kurs i informasjonskompetanse. 69% av informantene deltok. Vi håber på videre samarbeid, selv om det ikke er grunnlag for å si at kurset hadde stor innvirkning på studentene. MN-varianten peker seg klart ut som den Exphil-varianten hvor studentene mestrer kildehåndtering dårligst; dette samsvarer også med evalueringene fra høsten 2005.

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Det ble avholdt elektronisk spørreundersøkelse i Mi side. 88 (27%) deltok.

Oppsummering av innspill

70% sier seg fornøyd eller veldig fornøyd med Exphil. Seminarene med tilhørende kjerneaktiviteter (oppgaveskriving, veiledning) får generelt god tilbakemelding. Alfa-delen generelt, og forelesningene spesielt, får meget god evaluering. Ang. beta-delen merker vi oss at studentene har stor tiltro til oss faglig, men mener at det skorter noe på det pedagogiske. Studentene oppfatter alfa (ala den gamle filosofihistoriedelen) som mest interessant, og beta (videnskapsfilosofi) som mest relevant. Studentene setter pris på at arbeidskravene er obligatoriske. Men de forbereder seg lite til undervisning. (Er det derfor de melder tilbake om passende arbeidsbyrde ved Exphil, mens det tenderer mot høy for førstesemesterstudiet som helhet?) Evalueringen av beta-delen (både pensum og undervisning) lider presumtivt under dette.

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Foreleserne ved beta-delen er relativt uerfarne ved denne varianten; vi registrerer imidlertid forbedring fra semestret før, og har tro på utkommet av fornyet tillit og (følgelig) mer erfaring. Pensum-boken vil høyst sannsynlig bli noe revidert til kommende semester.