Matematisk institutt har et velprøvd og velsmurt apparat for å handtere begynnerkursene. Informasjon til nye studenter i forkant, forkurs, etablering av gruppeundervisning hyring av gruppeledere, etc, etc, blir handtert av studiekonsulent godt og effektivt. Jeg har tidligere undervist begynnerkurs ved informatikk, der de ikke har tilsvarende administrative rutiner for dette. Der blir foreleser ansvarlig for alt dette og hver ny foreleser må "oppfinne hjulet på nytt". Dårlig erfaringsoverføring gjør at begynnerfeil gjentaes år etter år.
..er stor, men som forventet. Tallene har holdt seg noenlunde stabil de seinere år. Det interessente spørsmålet er hvor mange som slutter/stryker fordi de ikke hadde gode nok forutsetninger, og hvem som forsvinner fordi de ikke klarte å tilpasse seg helt nye undervisningsformer. Det første er det lite vi kan gjøre med. Det siste har vi et ansvar for.
Der var noe færre A'er en normalfordelingen skulle til si. Forøvrig nokså normal fordelt. (Forøvrig skjønner jeg ikke hvorfor dere spør meg om dette. Dette er jo harde tall som er tilgjengelig i FS.)
Studentportalen ble brukt til generell info & dok. Når en har vent seg til det noe besynderlige grensesnittet fungerer S.portalen ok. (Det er litt komisk at der er en rekke store i øyenfallende "bokser" på kursets hjemmeside som ikke har noen funksjon, mens den viktigste boksen for dette kurset "fillager", har bare et lite flagg i headingen) Individuelle spm. ble handtert i i pauser/etter forelesning og pr. epost.
Læreboka holder.
OK!
Spørreskjema er ok metode. Oppslutningen var litt for dårlig.
Dette kurset har studenter fra mange forskjellige studieprogram og med svært ulik bakgrunn, interesser og forutsetninger. Det er derfor ikke overraskende at svarene spriker svært. Når "gjennomsnitt" for vanskelighets grad for innhold, lærebok og forelesninger ligger midt på treet, har vi truffet bra. Store standardavvik gjenspeiler bare spennet i forutsetninger.
H-2006 var første år med nytt pensum i dette kurset. Etter min vurdering har dagens pensum passende omfang og vanskelighetsgrad. Om ikke "verden omkring oss" endrer seg, bør kurset fortsette etter samme mal som i dag.