KJEM210 - emnerapport 2006 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Kurset blir gjennomført over 13 uker med 4t (2x2) forelesning, 2 t kollokvie. I tillegg er det et 24 timers lab-kurs midt i semesteret(6t i 4 uker) med tilhørende labforelesninger (4t)
KJEM210 er flyttet i studieprogrammet for kjemi fra 5. semester til 3. semester. Dette medførte at antallet studenter H2006 var dobbelt så stort som det normalt vil være, ettersom både studenter som etter tidligere plan tok KJEM210 i sitt 5. semester og studenter som etter ny ordning tok KJEM210 i sitt tredje semester var påmeldt.
Denne "dobbelt-bookingen" hadde stor innvirkning på den praktiske gjennomføringen. Med det store studenttallet måtte laboratoriekurset gis i to omganger. Den første lab-perioden kom dermed svært tidlig i semesteret i forhold til det som er vanlig. Ettersom øvelsene på laboratoriet skal belyse sentrale deler av det teoretiske pensumet ble semesteret innledet med undervisning som skulle gi nødvendig bakgrunn for å kunne få utbytte av kurset

Strykprosent og frafall

Til labkurset var det påmeldt 108 studenter (KJEM210 og FARM210), de aller fleste fullførte kurset med godkjent resultat. Til eksamen var det oppmeldt 126 studenter (KJEM210: 96, FARM210: 30). Av disse møtte 115 (KJEM210:89, FARM210:26). 23 Kjem210-kandidater strøk, noe som gir en strykprosent på 26. På Farm210 strøk 4 studenter, det gir en strykprosent på 15.
Totalt for KJEM210 og Farm210 blir strykprosenten 23. Dette er omtrent som i fjor. For Farm210 er det isolert sett en nedgang fra 2005.

Karakterfordeling

Totalt fordeler karakterene seg som følger: A 11 (12.5%), B 19 (22%), C 24 (27%), D 18 (20%), E 16 (18%). Snittet ligger på C, fordelingen er relativt flat. For KJEM210 (Snitt på C) var fordelingen som følger: A 8 (12%), B 13 (20%), C 19 (29%), D 14 (21%), E 12 (18%).For FARM210 (Snitt C) var fordelingen: A 3 (14%), B 6 (27%), C 5 (22%), D 4 (18%), E 4 (18%).

Studieinformasjon og dokumentasjon

Emnets hjemmeside på Studentportalen ble benyttet til å formidle kollokvieoppgaver og løsningsforslag, forelesningsnotater, sammendrag av pensum samt beskjeder til studenter. Informasjon og tilleggsmateriale til Labkurset ble også lagt ut her.

Tilgang til relevant litteratur

Læreboken var tilgjengelig i god tid før semesterstart. 
Nettsidene til læreboken var mangelfulle i forhold til det som er annonsert i boken. En begrenset fasit til oppgaver i boken finnes på nettstedet, denne fasiten er imidlertid unøyaktig, og inneholder en rekke feil.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Undervisningen foregikk i Auditorium 2 på realfagbygget. Dette auditoriet fungerer stort sett greit.  Akkustikken på  et av kollokvierommene (rom 4060) er fortsatt dårlig. (skal visstnok oppgraderes V-2007)

Andre forhold

Laboratoriekurset er slik utstyrt at ikke alle studentene kan gjøre samme øvelse på samme dag. Det betyr at det er vanskelig å gi en felles gjennomgang av øvelsene. Laboratoriekurset er ikke tilpasset emnets etterhvert store studenttall.
Bemanningssituasjonen på emnet er ikke veldig god.
Følgende avsnitt (som ble skrevet i evalueringen etter kurset i 2004) kan være illustrerende i så måte:
"Emnets arbeidsmengde (undervisningsomfang, labkurs, administrasjon) er i det store og hele tilsvarende det tidligere kurset K-210 Fysikalsk kjemi. Til sistnevnte kurs var det knyttet én foreleser/leder av regneøvelser, én ansvarlig for laboratoriekurset, én laboratorie-ingeniør samt en eller flere vit.asser til journalretting og veiledning på lab. Antallet studenter på K210 lå de siste årene på mellom 15 og 30. For KJEM210/Farm210s vedkommende er det ca 80 studenter, peronalet tilknyttet emnet har et antall på 2 (en laboratorieingeniør, en som gjør resten). En vit.ass ble knyttet til labkurset i løpet av semesteret."
For høsten 2006 gjaldt følgende:
Rundt regnet 120 studenter fulgte emnet.Til emnet var det knyttet to ingeniører (lab-kurset) samt en vit.ass. som veiledet på lab og gikk gjennom journaler.
Det var ikke mulig å finne egnete kollokvieledere. Kollokviene ble dermed holdt av faglærer. (Av fem oppsatte kollokviegrupper (pr. uke) ble en gruppe ikke avviklet) Ettersom studentene på kurset har svært forskjellige timeplaner (farmasi, kjemi, petroleum) måtte de resterende fire kollokviene gjennomføres selv om oppmøtet ikke var så veldig stort på enkelte av dagene.

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Nettbasert spørreundersøkelse.
FARM210-studentene hadde også en gjennomgang av emne-evalueringene i et møte med undervisere (i begynnelsen av påfølgende semester)

Oppsummering av innspill

Mange negative kommentarer til faglærers gjennomføring av undervisningen.
Laboratoriepersonalet fikk gjennomgående gode kritikker på studentevalueringene.
Blandet oppfatning av om det er positivt at faglærer også er kollokvieleder.
Blandet oppfatning av laboratoriekurset.

Ev. underveistiltak

For å gi studentene som måtte ta labkurset i første periode en oversikt over stoffet ble en komprimert  gjennomgang av pensum gjennomført i begynnelsen av semesteret. Om dette var vellykket kan diskuteres, for enkelte ble dette for elementært og med innslag av for mye repetisjon fra KJEM110. 

Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

KJEM210 er et ressurskrevende emne, både for de som skal undervise det og for de som skal avlegge eksamen i det. Studentene som tar emnet har en heterogen bakgrunn. Spesielt kan det nevnes at reseptar-studenter har emnet i sitt første semester, disse studentene har ofte en svak bakgrunn i matematikk. Dette medfører at disse studentene sliter unødvendig mye med emnet.
Emnet inngår i programmene kjemi, prosessteknologi, petroleumsteknologi, olje og gass, samt farmasi. Å få emnet til å virke fengende og relevant for en såpass broket forsamling er en utfordring.
Det er fortsatt en del å gå på når det gjelder å tilpasse innholdet til emner som gis tidligere i kjemiprogrammet (særlig KJEM110).
Laboratoriekurset er ikke tilpasset en stor studentmengde, og bør omarbeides. Særlig bør det tilstrebes at alle studentene utfører samme øvelse samme uke, slik at øvelsene i større grad kan knyttes til aktuelt pensum og felles forberedelse kan gjennomføres. Dette vil være et ressurskrevende tiltak (anskaffelse av mer utstyr)