KJEM203 - emnerapport 2006 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Kurset består av forelesninger (3 t/uken) over et skriftlig pensum som grunnlag for eksamen, og en obligatorisk prosjektoppgave (gruppearbeid med1-3 studenter) hvor gruppen setter seg inn litteraturen på i et selvvagt tema og presenterer temaet muntlig i plenum.  I tileegg er det en 1-dags ekskursjon til Statoil-Mongstad (sterkt anbefalt,men ikke obligatorisk).  Undervisningen ble gitt på engelsk.
 I år var det flere studenter enn noen gang før, ca 30 fremmøtte, og romplassering måtte endres for å få plass til alle.  Eksamenform ble også endret til skriftlig, etter at alle de oppmeldte studentene hadde godtatt dette.

Strykprosent og frafall

Gjennoføringsprosenten var høy, med 26 som gjennomførte eksamen av 29 eksamensoppmeldte og lite frafall underveis.  Det var ingen som strøk til eksamen.

Karakterfordeling

Snittkarkter var C.  A: 6; B: 5; C: 8; D: 6; E: 1.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Meldinger og informasjon ble lagt ut på emnets hjemmeside.  Tilleggsstoff til læreboken ble delt utpå forelesningene eller på ekspedisjonen på Kjemisk institutt. 

Tilgang til relevant litteratur

Lære boken som har vært brukt tidlgere ”The chemistry and technology of petroleum”, J.G. Speight, skulle akkurat gies ut i ny utgave, og var ikke tilgjengelig.  Den er uansett noe for dyr som lærebok, men det finnes ingen alternativer med akseptabel kvalitet.  Vi brutke dermed en annen, enklere bok av samme forfatter, og supplerte med utfylende stoff fra den gamle læreboken, og i tillegg ble det gitt ut supplerende soff på fornybare drivstoff.  Dette ga et noe uoversiktelig pensum, som krevde at studentene selv klarte å systematisere til dels overlappende tekster.  

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Tilfredsstillende

Andre forhold

Kurset ble opprinnelig utviklet som et tverrfaglig tilbud til viderekomne studenter som arbeider eller skal begynne på hovedfag/dr. oppgaver med en vinkling mot olje innen ulike grener av kjemi og geofag. Kurset er dermed utfordrende for studenter som er i den tidliger delen av en bachelorgrad, og kan ikke anbefales på dette nivået.  Mangelen på egnede tilbud i høstsemesteret gjorde at studenter uten klar interesse for fagområdet likevel valgte å ta dette kurset.  Dette gjorde studentgruppen mer blandet og uhomogen enn tidligere, til dels også med dårligere studieteknikk og mindre erfaring med engelsk undervisning og omfattende lesepensum.  

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Gjennomføring via Refleks gikk bra, med god svarprosent (21 av 29 registrerte studenter) etter sterk oppfordring fra foreleseren om å delta.

Oppsummering av innspill

Studentene var lite fornøyd med lærebok og det skriftlig pensumet, av grunner forklar over. Det varogså noen som ikke likte at forelesningene ble gitt på engelsk . Forelesningsnotater i PP ble lagt ut på nettetetter oerelesningene, og ca 2/3 av studentene sa de benyttet seg avdem.  Studentene anga i snittat de brukte ca 2 timer i forberedelse pr. foreleningstime, hvilket gir en arbeidsmengde inkuldert forelesningpå 9 timer/uken.  Studentene anga at de i snitt brukte 18 timer på prosjektet, noe som er i underkant av det som er forventet. Noe av grunnen kan være at presentasjonene ble begrenset til 15 minutter pr. gruppe for å klare å komme gjennom hele serien av 10 presentasjoner i løpet av 3 forelesningstimer, og noen studenter syntes ikke det var nødvendig å gjøre mer enn å fylle den oppsatte tiden.   Ekskursjonen til Mongstad fikk ros.   Studentene vurderte arbeidsmengden til å stemme bra med en utteling på 10 studiepoeng.  Læreboken fikk lavest ”score” på 1.95 i snitt, kontakt med medstudenter i prosjektgruppen høyest med 4.67  poeng i snitt. 

Ev. underveistiltak

ingen

Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Totalt sett OK, problemer med lærebok og inhomogen studentgruppe tatt i betraktning.  Lærebok-problemet blit forhåpentligvis løst til neste undervisningrunde i 2008, men selv da vil pensum være utfordrende for mindre erfarne studenter.  Tilfanget av mindre motiverte studenter vil trolig fortsatt være et problem, men dette ser jeg ingen løsning på innenfor vår begrensete kurs-portefølje.  Det kunne være fristende å legge kurste til 300-tallsnivå med mer seminarbasert undervisning for å markere forventingene til studentene om å aktivt forholde seg til et variert og til dels sprikende pensum.  Det er ikke aktuelt å forenkle pensumet, siden tverrfaglighet og relevans i forhold til petroleumsindustrien er grunnleggende forutsetninger for  kurset.