Undervisningen ble gjennomført i tråd med studieplanen. Undervisningen bestod i ni forelesninger og ni obligatoriske seminarer (m/tilhørende aktiviteter: muntlig presentasjon, utkast til seminaroppgave, veiledning, breddetest, endelig versjon av seminaroppgave) i hvert av de to delemnene (alfa og beta). Forelesningene startet opp i uke 34, seminarene uken efter; avslutning hhv. uke 48 og 49. Studentene leverte sin andre og siste seminaroppgave i uke 50. Sensur falt 12.1. (dispensasjon fra treukersregelen).
Av totalt 489 oppmeldte ved EXPHIL-PS meldte 400 (82%) seg opp til seminarmodellen. 371 (93%) gjennomførte og regnes som "møtt til eksamen". 369 bestod = strykprosent 0,5%.
Se lenket karakterstatistikk fra FS. Snittet totalt er altså B. Det er imidlertid interessant å merke seg at snittet innad i hvert delemne er C for både alfa og beta, hvilket illustrerer at karaktersystemet er iboende flatterende.
Studieplanen ble revidert våren 2006. Studentene fikk utdelt informasjonshefte i begynnelsen av semestret og informasjon ble kontinuerlig postet på Mi side og pr. UiB-epost. Studentene melder i evaluering at de er "fornøyd" til "veldig fornøyd" med informasjonen.
Ingen meldinger om sviktende tilgang til pensum på Studia.
Konsertpaleet får mye kritikk som forelesningslokale. Tidvis problemer med tilstrekkelige veiledningslokaler, men Psykologisk fakultet var lydhøre og hjelpsomme underveis. Stort press på felles seminarlederkontor, men det gikk likevel greit.
Høsten 2006 gjorde vi et forsøk med å legge opp undervisningen slik at første delemne endte før det andre ble påbegynt. Dette fordret "dobling" av undervisning enkelte uker, men var likevel efter vår oppfatning en udelt suksess: Både studenter og stab mente dette var en bedre ordning, så det vil vi fortsette med ved så mange varianter som mulig.
Det ble avholdt elektronisk spørreundersøkelse via Mi side ifm. avslutning av semestret. 32% deltok.
3/4 av studentene er fornøyd eller veldig fornøyd med Exphil. De ser en viss forbindelse mellom Exphil og det øvrige førstesemesterstudiet. Arbeidsmengden oppfattes som passelig til høy. Studentene er veldig delte i sin oppfatning av både pensum og undervisning; men kjerneaktivitene seminar m/tilhørende seminaroppgave og veiledning får godt skussmål. De synes alfa-delen er både mest interessant og relevant, men peker generelt på at seminarene er den aktiviteten de lærer mest gjennom. De har tillit til oss faglig, men kritiserer oss noe for det pedagogiske. De forbereder seg ikke mye til undervisning (hovedvekten ligger på "noe" og "lite"). Studentene er positive til obligatoriske krav; men muntlig presentasjon oppleves som uforholdsmessig tidkrevende ift. utbytte.
Det ble jobbet for bedre lys- og lydforhold i KP, hvilket bedret seg.
Alt i alt skal vi være godt fornøyd med evalueringen. Alt kan forbedres, men få konkrete ting å peke bestemt på her.