EXPHIL-SVSEM - emnerapport 2006 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Undervisningen ble gjennomført i tråd med studieplanen, og bestod av ni forelesninger og ni obligatoriske seminarer (m/tilhørende aktiviteter: muntlig presentasjon, utkast til seminaroppgave, veiledning, breddetest, endelig versjon av seminaroppgave) i hvert av de to delemnene (alfa og beta). Forelesningene startet opp i uke 34, seminarene uken efter; avslutning hhv. uke 48 og 49. Studentene leverte sin andre og siste seminaroppgave i uke 50. Sensur falt 12.1. (dispensasjon fra treukersregelen).

Strykprosent og frafall

Av totalt 595 oppmeldte ved Exphil-SV meldte 499 (84%) seg opp til seminarmodellen. 465 (93%) gjennomførte og regnes som "møtt til eksamen". 464 bestod = strykprosent 0,2%.

Karakterfordeling

Se lenket karakterstatistikk fra FS. Snittkarakter er altså C. Snittet innad i de to delemnene er dessuten C for både alfa og beta. SVSEM er den eneste av Exphils seminarvarianter som har et snitt på C. Det er imidlertid grunn til å tro at dette er mer representativt enn ved enkelte andre varianter; hovedproblemet synes generelt å ligge i at karaktersystemet er iboende flatterende, samt at man nok ennu ikke har dannet seg en god og felles forståelse av karakteren C.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Studieplanen ble revidert våren 2006. Studentene fikk utdelt informasjonshefte i begynnelsen av semestret, og informasjon ble postet kontinuerlig i Mi side og via UiB-epost. De aller fleste av studentene melder i evaluering at de er "fornøyd" eller "veldig fornøyd" med informasjonen.

Tilgang til relevant litteratur

Ingen meldinger om sviktende tilgang til pensum på Studia.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Konsertpaleet egner seg dårlig som forelesningslokale. Lys- og noteringsforhold er dårlige. Endel krøll med seminarlokalene ved U.Pihl og Meltzers hus: sjelden tilstrekkelig med bord og stoler (som spesielt gikk ut over seminarlederne som hadde seminarer tidlig i uken eller om morgenen, og gjerne måtte bruke tid til å "samle inn" stoler fra andre rom). Dessuten noe lang tid før SV-fak. stilte tilstrekkelige veiledningslokaler til disposisjon. Noe sviktende kommunikasjon.

Andre forhold

Driften ved SV skal ha ros for at de stilte opp raskt når vi hadde problemer.

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Det ble holdt elektronisk spørreundersøkelse via Mi side ifm. avslutning av semestret. 32% deltok. 

Oppsummering av innspill

Hele 83% sier de er "fornøyd" eller "veldig fornøyd" med Exphil sett under ett. Studentene er veldig positive til obligatoriske arbeidskrav, og vi får mye skryt her! Studentene melder at de får mye ut av undervisningen, spesielt gjennom kjerneaktivitetene seminar (som klart er den undervisningsformen studentene melder de har størst utbytte av) m/tilhørende oppgaveskriving og veiledning. Studentene forbereder seg imidlertid lite til undervisning, hvilket presumtivt også er endel av bakgrunnen for at de melder at de har faglig tillit til oss, men mener det skorter noe på det pedagogiske innimellom. Alfa-delen får mye skryt over hele linjen (og oppfattes som mest interessant), beta-delen mer variabel tilbakemelding (men oppfattes som mest relevant); men vi har grunn til å være godt fornøyd med evalueringen av begge delemner. Arbeidsbelastningen oppfattes å være passelig til høy både for Exphil isolert og førstesemesterstudiet som helhet.

Ev. underveistiltak

Lys- og luftforhold i KP ble noe bedre underveis.

Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Pensum i alfa-delen er av foreløbig karakter. Det arbeides med ny lærebok for emnet. Det vil bli arbeidet for å revidere beta-boken med tanke på 2008.