HIS302 - emnerapport 2006 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Alle forelesningene ble gjennomført etter planen. Det ble avholdt 10 forelesninger som spente fra historiografi via teori til metode. På grunn av uventet høyt antall oppmeldte, fungerte ikke opplegget for veiledning i oppgaveskriving etter planen, og dette måtte justeres underveis slik at en gikk fra fellesveiledning til individuell veiledning. Det ble holdt individuelle veiledningsmøter med i overkant av 40 kandidater, og e-post-korrespondanse om oppgavene med et høyt antall. 
Når det gjelder eksamen, baserer opplegget seg på at studentene selv skal velge tema for eksamensoppgaven. Tenkningen har vært at den enkelte skulle kunne tilpasse oppgaven til sine spesielle teoretiske og metodiske behov. Dette bør vurderes.

Strykprosent og frafall

God gjennomføringsgrad, overraskende med stryk på hjemmeeksamen. Se ellers pdf-fil.

Karakterfordeling

Noe svakere enn man kunne ha grunn til å vente på dette nivået. Se pdf-fil.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Studieinformasjonen var ikke tilfredsstillende denne gang. Noe av eksamensinformasjonen er mangelfull, og enkelte opplysninger hadde falt ut av informasjonsheftet. Selv om dette ble søkt rettet opp ved informasjon på Min Side og på forelesningene, var det ikke godt nok. Informasjonen til studentene både om undervisningsopplegg og eksamensform må gjennomgås til neste semester emnet gis.

Tilgang til relevant litteratur

Ok.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Ok, selv om det ikke var helt på høyde når det gjelder teknologi.

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring



Oppsummering av innspill



Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Gjennomgang av informasjon om undervisningsopplegg og eksamen med sikte på å klargjøre uklare punkter.
Drøfting av studentenes valg når det gjelder oppgaver.
Det slås fast i emneinformasjonen hvilken type veiledning studentene har krav på under oppgaveskriving.