Undervisningen ble gjennomført i tråd med studieplanen og de krav som stilles der. Undervisningen bestod i ni forelesninger og ni obligatoriske seminarer (m/tilhørende aktiviteter: muntlig presentasjon, utkast, veiledning, breddetest, seminaroppgave) i hvert av de to delemnene (alfa og beta). Forelesningene og seminarene startet opp i uke 34, med avslutning hhv. uke 45 og 46. Studentene leverte sin andre og siste seminaroppgave i Kark i uke 47. Sensur falt 7.12. (innenfor treukers-fristen).
Av totalt 288 oppmeldte ved EXPHIL-JU, meldte 249 (86%) seg til seminarmodellen. 242 (97%) gjennomførte (og regnes som "møtt til eksamen"). 240 bestod = strykprosent 0,8%.
A: 27 = 11%; B: 140 = 58%; C: 63 = 26%; D: 10 = 4%; E: 0 = 0%. Snittkarakter: B. (Dette er i tråd med gjennomsnittet ved Exphil totalt, som er høyt. I JU-variantens tilfelle er det presumtivt mer rimelig at snittkarakteren blir B.) Gjennomsnittskarakter innad i hvert delemne er hhv. C for alfa og B for beta.
Studieplanene for Exphil ble revidert våren 2006. Studentene fikk utdelt informasjonshefte i begynnelsen av semestret og informasjon ble kontinuerlig postet på Mi side. I evaluering melder studentene at de er fornøyd med informasjonen.
Ingen meldinger om sviktende tilgang på Studia.
Undervisningen foregikk på Dragefjellet. Ingen signaler om mangelfulle lokaler. Tok noe tid før Juridisk fikk veiledningslokaler på plass, men vi fikk tildelt flere rom enn for H05. Stort press på felles seminarlederkontor på Sydneshaugen skole, men gikk alt i alt greit.
Semesterplanen for EXPHIL-JUSEM er svært komprimert, for å ta hensyn til studentenes øvrige fag. Seminarlederne melder om stort arbeidspress og svært intense perioder. Juridisk fakultet ønsker at vi skal komprimere Exphil enda mer, men dette er efter Filosofisk institutts syn faglig uforsvarlig.
Det ble avholdt elektronisk spørreundersøkelse i Mi side i slutten av semestret. Det ble lokket med gavekort. 38% deltok.
3/5 av studentene er fornøyde med Exphil. Beta-delemnet får strålende kritikk på alle områder, alfa-emnet uniformt langt dårligere. Studentene setter pris på seminar og det å skrive oppgave. De forbereder seg lite til undervisning; de stiller større krav til oss enn til seg selv.
Alfa-undervisningen ble lagt opp noe annerledes enn H05. Evalueringen er fremdeles dårlig. Flere år med dårlige evalueringer av alfa-pensum gjør at vi nu vil erstatte pensum kommende høst.
Revidere alfa-pensum. (Lærebok erstattes av blandingskompendium som er under utarbeidelse.) Arbeide videre for bedre sammenheng mellom Exphil alfa og Exfac.