SV100 - emnerapport 2004 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Har fungert bra.

Strykprosent og frafall

Det var 6% av studentene som strøk.
Fra oppmelding til frammøte på eksamen var det et frafall på 17%.

Karakterfordeling

A 9%, B 26%, C 36%, D18% og E 11%

Studieinformasjon og dokumentasjon

Har fungert bra

Tilgang til relevant litteratur

Uproblematisk.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

I høstsemesteret har kurset gått i Store auditorium på Studentsenteret. Dette er ikke noe optimalt lokale, og er våren 2005 under riving.

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Høsten 2003 ble det gjennomført en kvalitativ evaluering. Seminargruppene svarte i fellesskap skriftlig på et sett av spørsmål. Dette materialet ble diskutert på et møte med student- og ansatterepresentanter fra alle de samarbeidende førstesemesteremnene.
SV-fakultetet gjennomførte høsten 2003 en spørreskjemaevaluering i Studentportalen.
Høsten 2004 gjennomførte Sosiologisk institutt en spørreskjemaevaluering ved besavaring av skjemaer på siste forelesning.
Det foreligger rapporter fra alle evalueringene.

Oppsummering av innspill

Den kvalitative evalueringen høsten 2003 var for SV100 overveiende positiv. På to områder var det forbedringspotensiale: 
a) samordning av faglig opplegg mellom førstesemesteremenene
b) bevisstgjøring av forelesere på at svært mange studenter kommer rett fra vdg skole. 
Disse punktene er blitt fulgt opp.
Spørreskjemaevaluering høsten 2003 viste allmenn tilfredshet med SV100.
Ved spørreskjemaevalueringen høsten 2004 var studentene godt fornøyde.

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

SV100 funger bra. Særlig er seminardelen vellykket. Arbeidsheftet vil danne grunnlag for en utgivelse på Universitetsforlaget. Forfattere er Gisle Andresen og Lise Granlund. Universitetet i Oslo har allerede tatt i bruk deler av vårt opplegg rundt Harald Grimens pensumbok.
Det er ingen grunn til å iverksette særlige forbedringstiltak.