BIO300 - emnerapport 2006 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

De praktiske forutsetningene for kurset er gode siden rammevilkårene er store nok til å leie inn den kunnskapen man trenger til å holde gode forelesninger. Nytt av året var å strekke kurset utover et helt semester. Dette var positivt fordi studentene fikk mer tid til å fordøye vanskelig teori. Studentene hadde øvelser i statistikk der de var inndelt i to grupper (2 x 30). Det at faglærerne hele tiden var tilstede og veiledet under disse praktiske øvelsene virket som en effektiv måte å lære på.

Strykprosent og frafall

Strykprosent og frafall var svært liten. Studentene jobbet seriøst med kurset!

Karakterfordeling

Studentene jobbet hardt med emnet, så de fortjener den karakteren de fikk til tross for et høyt snitt. Vi bør vurdere å åpne for delkarakterer i emnet, slik at hver del får en egen karakter. Studentene vet f.eks. ikke hvor bra de har gjort det i statistikkdelen når de bare får en samlekarakter.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Studentportalen ble mye brukt på kurset og står for en god del av den informasjonen studentene trenger underveis. I tillegg gav vi muntlige beskjeder om de samme tingene som stod på nettet + at vi henviste til nettsidene.

Tilgang til relevant litteratur

Pensumboken i statistikkdelen var tilgjengelig på Studia. Ellers fikk studentene utlevert pensumlitteraturen via Studentportalen.
Faglærers vurdering av rammevilkårene
Rammevilkårene for kurset virker tilfredsstillende. Måler man kostnader per uteksaminert student, så er dette et kostnadseffektivt 300-tallsemne!
Alle studentene måtte gjennom obligatorisk bibliotekskurs.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Helt topp! Vi er nødt til å bruke en stor Faklab til kurset. Hvert eneste år får jeg høre at Faklab’ene bare er for laveregrads-studenter, men UiB har ikke andre alternativer for oss. Her kan jeg tenke meg en oppklarende runde slik at vi føler oss mer velkommen til å bruke Faklab, evt. at UiB hoster opp andre store datalab’er som vi kan bruke.

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Selve evalueringen av emnet ble gjort i flere deler: To underveis evalueringer, en evalueringsgruppe (muntlig) for den delen av emnet som ikke var statestikk og et eget evalueringsskjem på papir for ststestikk-delen.

På grunn av muligheten til å hente inn gode hjelpelærere ble kurset veldig bra. Statistikk er så mye, og hvilke statistiske metoder hver enkelt student har bruk for i løpet av hovedfaget varierer en del. Vi prøvde å gi en god basis og samtidig gå litt i dybden på det vi mener at flest studenter får bruk for. Siden vi var tre som underviste i statistikkdelen utgjorde vår samlede kunnskap en god bredde av ulike statistiske analyser. Praktiske lab-øvelser med hjelpelærere tilstede viser seg å fungere bra.

Studentenes evaluering er i stor grad i samsvar med det jeg føler selv, f.eks. at de ser på statistikkdelen som en sentral del av kurset som bør få større vekt, og at den totale arbeidsmengden på kurset ble for stor slik kurset ble gjennomført.

Oppsummering av innspill

Mye bra kommentarer, ett emne som studentene ser at de hr veldig mye igjen for faglig. Omfanget av emnet er nok noe stort i forhold til 10 studiepoeng, studentene hadde mye arbeid med emnet.

Ev. underveistiltak

Studentene ønsket mer tilbakemelding undervies noe som kunne justeres etter at vi hadde hatt evaluering undervies. Arbeidsmengden ble også noe justert. Siden hele arbeidet med emnet munnet ut i en rapport, fikk alle studentene 2sp ekstra for dette siden arbeidsmengden viste seg å bli mye mer enn de 10 stp som var satt opp for emnet.

Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Hovedmålet med BIO 300 bør være å gjøre studentene i stand til å gjennomføre hovedfaget på best mulig måte. All erfaring viser da to tema hvor studentene trenger støtte utover det de kan få fra sin veileder: 1) Design av studiet og 2) Statistiske analyser av data. Jeg mener derfor at disse to bør utgjøre hoveddelene av BIO 300. Et lite feltstudie kan gi studentene praktisk forståelse av hvor viktig det er å forberede et godt design, så dette bør det også være plass til. Jeg føler likevel at denne delen av kurset ble for stor i forhold til målet med kurset. Et feltstudie vil i hovedsak bare lære dem om en type design/metode. Jeg føler derfor at kurset bør fokusere mer på ulike eksperimentelle og observasjonelle design for å lære studentene mest mulig av dette før de starter med sitt eget prosjekt. Det blir uoverkommelig å lære dem dette gjennom praktiske forsøk, så her trengs det gode og inspirerende forelesninger i tillegg til det ene feltstudiet.
Design og statistikk må ikke ses på som to uavhengige enheter, så vi må evne å sy sammen design og statistikk til en enhet. Det letteste er å fokusere på design samtidig med forelesninger i statistikk - dette vil jo også gjøre det lettere for studentene å skjønne når man skal bruke ulike statistiske metoder.
Slik vi gjennomførte kurset føler jeg at vi er på rett vei, men at arbeidsmengden innen deler av kurset er for stort i forhold til målet med kurset. Jeg foreslår at statistikkdelen øker i omfang, blant annet ved at mer teori om design bakes inn i denne delen. Denne økningen må selvsagt få konsekvenser for andre deler av kurset.

Den praktiske gjennomføringen med lab.del kan snevres noe og gjøres litt mindre omfattende. Antall undervisningstimer vil bli noe justert til neste høst, i tillegg til at antall innleveringen og presentasjoner undervies bør vurderes justert noe ned.